Flere vil begynde på en ingeniøruddannelse om vinteren

296 nye diplomingeniørstuderende havde i sidste uge studiestart på Aarhus Universitet. Det er en stigning på 31 pct. sammenlignet med vinteroptaget sidste år.

Foto af Navitas om vinteren
På grund af coronarestriktionerne er alle universitetets bygninger er lukket af. Derfor må de knap 300 nye ingeniørstuderende vente lidt endnu, inden de får mulighed for at opleve det normale studieliv. Foto: Maria Randima, AU Foto.

På trods af pandemi og restriktioner tog knap 300 nye studerende i sidste uge hul på deres 3,5 år lange uddannelse til diplomingeniør på Aarhus Universitet. Der bliver udbudt seks forskellige diplomingeniøruddannelser med vinterstart på Aarhus Universitet, og alle oplevede fremgang i antallet af optagne studerende – på nær diplomingeniøruddannelsen i elektronik, hvor der i lighed med sidste år blev optaget 26 nye studerende. Højdespringeren er uddannelsen i Softwareteknologi, der er gået fra et optag på 40 nye studerende i vinteren 2020 til 70 i 2021. Det er en stigning på hele 75 pct. En anden uddannelse, der har oplevet en markant udvikling, er Maskinteknik, som har fået 43 pct. flere studerende.

”Teknologien kommer til at spille en afgørende rolle i løsningen af de problemer, verden står overfor. Så samfundet og erhvervslivet har brug for alle de ingeniører, vi kan uddanne. Derfor er jeg også glad for, at den markante vækst i antallet af nye ingeniørstuderende, vi oplevede ved sommeroptaget sidste år, nu fortsætter”, siger Eskild Holm Nielsen, dekan for Faculty of Technical Sciences.

AU Engineering optager langt flest ingeniørstuderende om sommeren, hvor der både er studiestart på civilingeniøruddannelserne og diplomingeniøruddannelserne. I sommeren 2020 var der således 1100 nye studerende, der begyndte på en ingeniøruddannelse på Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅ: 1100 nye studerende har haft første skoledag

Virtuel studiestart

En af de nye studerende på den populære diplomingeniøruddannelse i Softwareteknologi er 23-årige Mia-Louise Birk. Hun er er netop flyttet til Aarhus fra Odense og har på grund af coronarestriktionerne oplevet en noget anderledes studiestart.

”Da jeg hørte, at studiestarten skulle foregå virtuelt over zoom, tænkte jeg først ”åh, nej”. Men det er faktisk gået bedre, end jeg frygtede. Tutorerne har gjort meget for, at vi skal lære vores medstuderende at kende, selvom vi ikke kan møde hinanden fysisk”, fortæller Mia-Louise.

LÆS OGSÅ: Boom i antallet af kvinder, der vil være softwareingeniør

En af grundene til, at hun har valgt en ingeniøruddannelse, er, at den er mere hands-on end mange andre uddannelser på universitetet. Derfor glæder hun sig også til, at samfundet lukker mere op, og hun kan få en mere almindeligt studieliv.

”Der er nogle ting, der bare ikke kan lade sig gøre over kamera. Fx skal vi have et værkstedsfag her i starten af uddannelsen, hvor vi skal arbejde med ledninger. Og det, tænker jeg, må være nemmere, hvis det ikke foregår virtuelt”, siger Mia-Louise Birk.