Digital hjerne skal give SMV’er nem adgang til digitale tvillinger

EU’s Forskning og Innovationsprogram, Horizon 2020, har bevilget over 70 mio. kr. til et nyt forskningsprojekt, der skal gøre det let for små og mellemstore europæiske produktionsvirksomheder at få gavn af digitale tvillinger.

Godt 10 mio. kr. af projektets i alt 70,4 mio. kr. er øremærket SMV’er, som ikke er med i konsortiet, men som har lyst til at prøve kræfter med digitale tvillinger. Foto: Colourbox.

Den globale fremstillingsindustri er i konstant udvikling, og det udfordrer små og mellemstore virksomheder, som hurtigt kan blive klemt af de store drenge, der for længst er hoppet med på Industri 4.0-bølgen.

Det kræver nemlig ofte meget store investeringer, hvis man skal gøre brug af de nyeste digitale teknologier og avanceret produktionsudstyr i sin produktion. Og det er ikke altid lige let at vide på forhånd, om det er investeringen værd.

Det skal et nyt tværeuropæisk forskningsprojekt gøre op med. Projektet, DIGITbrain, samler 36 partnere (universiteter, forskningsinstitutioner og virksomheder) om én opgave: At give SMV’er nem adgang til at prøve kræfter med digitale tvillinger i sin produktion.

”Vi opbygger en slags produktionsservice for SMV’er, således at man kan få mulighed for at prøve digitale tvillinger af i sin produktion, hvis man har lyst. På den måde kan man risikofrit undersøge de moderne digitale teknologier, der i stigende grad bliver efterspurgt af firmaer fra fremstillingsindustrien,” siger professor Peter Gorm Larsen fra Institut for Ingeniørvidenskab, der leder den danske del af projektet.

Projektet vil således tillade små og mellemstore virksomheder fra hele Europa at søge fondsmidler til at deltage i projektet. Godt 10 mio. kr. af projektets i alt 70,4 mio. kr. er således øremærket SMV’er, som ikke er med i konsortiet. Derudover deltager en række SMV’er i opstartsfasen af projektet og bruges som cases.

Den danske deltagelse i DIGITbrain består af Aarhus Universitets Center for Digitale Tvillinger, der ledes af netop Peter Gorm Larsen, samt den danske udviklingsvirksomhed AGROINTELLI, der udvikler autonome robotløsninger til landbrugssektoren, og som er kendt for sin autonome redskabsbærer, Robotti.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den autonome redskabsbærer Robotti skal serieproduceres, og AGROINTELLI vil bruge digitale tvillinger i produktionen. Foto: AGROINTELLI.

”Robotti har indtil videre indgået i en enkeltstyks produktion med rigtig meget manuelt arbejde, men den skal til at serieproduceres nu. Der hjælper vi virksomheden i gang med en digital tvilling af hver enkelt robot, der kører ud af produktionshallen. Den digitale tvilling, som er en digital kopi af det cyber-fysiske system, robotten til enhver tid repræsenterer, laves på produktionstidspunktet og vil leve videre i skyen i hele robottens levetid,” siger Peter Gorm Larsen.

Fra Ole Green, CEO og stifter af AGROINTELLI, lyder det:

”Gennem hele udviklingsforløbet af Robotti har vi haft et fantastisk samarbejde med professor Peter Gorm Larsen, og vi har høstet nogle enorme besparelser ved at gå fra fysiske prototyper til i stedet at bruge modelbaseret udvikling af Robotti. Vi er derfor overbeviste om, at DIGITbrain projektet vil kunne løfte udviklingen af vores kommende storskala produktion.”

Han bakkes op af produktionsdirektør Thomas Vestergård:

”DIGITbrain vil give os en unik mulighed for at få en bygget en skalerbar digital produktion på et tidspunkt, hvor vi netop står overfor betydelige investeringer i vores produktion, og en fantastisk mulighed for at producere veldokumenterede og effektive Robotti’er”, siger han.

Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, har i projektet rolle som digital innovationshub, hvor man skal udvikle og videreudvikle systemer for digitale tvillinger.

Projektet støttes med i alt 9,4 mio. euro eller 70,4 mio. kr. af EU’s Forskning og Innovationsprogram, Horizon 2020.

Fakta

En digital tvilling er en komplet digital approksimation af noget fysisk. Det kan være en organisme eller et system, en proces eller en enhed. Den digitale tvilling er en så præcis model, at den agerer, reagerer, ældes og fejler i den virtuelle verden, lige som den fysiske tvilling gør det i den fysiske verden.

Formålet med den digitale tvilling er via simulation, moderne sensorteknologi og kunstig intelligens at simulere dens fysiske modstykke i en sådan grad, at man opnår helt ny indsigt heri og kan identificere, når den fysiske stilling ikke længere opfører sig som forventet. Det kan være yderst værdifuldt for fremstillingsvirksomheder, fordi man på denne måde kan forbedre et givent produkts ydeevne eller endda tage det videre til næste generation.

Projektdata

Titel: DIGITbrain

Budget: EUR 9,4 mio. / DKK 70,4 mio. af Horizon 2020.

Partnere:

• CIAOTECH Srl (PNO Group), IT