”Det kræver mere end én person at løse samfundets problemer”

Der var fuldt hus i Incubas Pier Venue på Navitas, da årets sidste Science Lunch med omdrejningspunkt i grøn energi og samspillet mellem forskning og erhvervsliv blev skudt i gang mandag middag.

Science Lunch er et uformelt videnskabeligt program, hvor bl.a. forskere deler deres nyeste viden med industri og offentligheden. Her fortæller adjunkt Mahdi Abkar om sin forskning i vindenergi. Foto: Zane Hartmane.

Iværksætteri, Aarhus Kommunes klimastrategi, nyeste ingeniørforskning og tværfagligt samarbejde var i fokus, da Institut for Ingeniørvidenskab mandag middag fyldte Incubas Pier Venue til Science Lunch: Et uformelt videnskabeligt program, hvor forskere og erhvervsliv, industri og studerende åbent deler igangværende projekter og forskning med hinanden.

Og det er vigtigt med denne interaktion, pointerede institutleder Thomas Toftegaard, som skød frokosten i gang:

”Vi satser meget på de tekniske videnskaber her på Aarhus Universitet. Hver eneste dag arbejder vores forskere og vores masterstuderende med at løse reelle problemstillinger, og et stort element i dette er samspillet med industrien og erhvervslivet. Det er vigtigt, og derfor har vi gang i flere initiativer for at skubbe endnu mere til dette samarbejde,” sagde han.

Eventen var tredje i serien med fokus på grøn energi og havde denne gang omdrejningspunkt i samspillet mellem erhvervsliv og forskning. Derfor havde instituttet inviteret professor Ted Zoller fra University of North Carolina at Chapel Hill og Thomas Mikkelsen, projektleder ved Sekretariatet for Klima og Grøn Omstilling, Aarhus Kommune, til at holde oplæg.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Professor Ted Zoller fra University of North Carolina at Chapel Hill. Foto: Zane Hartmane.

Ted Zoller er direktør for The Entrepreneurship Center ved North Carolina University og fortalte levende om, hvad der gør en god iværksætter:

”Iværksætteri handler om det rette mindset. Hver eneste dag bliver iværksættere motiveret af problemer, der er værd at løse - og samtidig gøre en kæmpe forskel. Sammen kæmpe for et bedre samfund, et fælles mål: Hvordan vi gør tingene bedre sammen. Det kræver mere end én person at løse samfundets problemer, men sammen tror jeg på, vi kan gøre det,” sagde han.

Også Aarhus Kommune rakte hånden frem for at fremme et samarbejde på kryds og tværs. I sit oplæg fortalte Thomas Mikkelsen kort om kommunens klimastrategi, og hvordan kommunen arbejder med at planlægge og integrere fremtidens bæredygtige samfund:

”Det bliver dyrt, hvis vi bliver ved med at gøre tingene, som vi altid har gjort. Vi bygger stadig, som vi gjorde for 20 år siden, og det kan vi ikke blive ved med. Vi er nødt til at begynde at tænke på, hvordan vi bygger vores samfund op omkring en anderledes energiforsyning, hvor alting er elektrisk.  Og vi har ikke alle svarene, men vi forsøger at engagere de relevante interessenter og finde løsninger, som alle er engageret i,” sagde han.

Frokosten sluttede af med en paneldiskussion om, hvordan man kan stimulere og understøtte high-tech startups i samfundet.

Institut for Ingeniørvidenskab vil gerne takke alle deltagere og oplægsholdere på dagen.