"Det er uddannelse, der skal løse verdensmålene"

Ingeniørteltet på folkemødet åbnede med ild og damp og rosende ord til landets ingeniørstuderende.

Dekan Niels Chr. Nielsen sammen med Johan T. Krogshave (tv) og Robert Søndergaard (th) med undervandsrobotten NorthROV på folkemødet. Foto: Jesper Bruun
På folkemødet er der mulighed for at se 3D-optagelser, som NorthROV har optaget, af enorme isbjerge under det arktiske vand. Foto: Jesper Bruun
Ingeniørteltet åbnede med et science show, der understregede vigtigheden af samarbejde inden for teknologiens verden. Foto: Jesper Bruun.

Hvordan kommer vi bedst ind i fremtiden? Sammen.

Det var humlen i det science show, der torsdag åbnede ingeniørteltet på folkemødet, og som bl.a. også bød på en hånd i flammer og en kanon, der skød med damp. Alt sammen eksempler på naturvidenskaben in action – og alt sammen eksempler på ingeniørvidenskabelige landvindinger gennem tiden.

Det var også grunden til, at dekaner og rektorer fra landets fire ingeniøruniversiteter efterfølgende fremviste ny teknologi, der kan få stor betydning for FNs verdensmål, og som hver især er udviklet på de individuelle universiteter.

Niels Chr. Nielsen, dekan på Science and Technology, Aarhus Universitet, valgte at sætte fokus på den undervandsrobot, universitetet viser frem på folkemødet. Men i stedet for alene at fokusere på teknologien, fremhævede han de studerende, som havde bygget den:

"Grunden til, at jeg introducerer dem, er, at det er et fantastisk eksempel på et studieprojekt, som løser et konkret naturvidenskabeligt problem. Det er anvendelsesorienteret uddannelse, så det basker," sagde Niels Chr. Nielsen.

Danmark som vidensdriver

Robotten kan studere og bygge 3D-modeller af isbjerge, og derved kan man komme tættere på isbjerges bevægelsesmønstre, men også på biologien omkring dem. Afsmeltning af ferskvand fra isen påvirker nemlig algevæksten rundt om isen, og det har indflydelse på algernes CO2-optag og klimaforandringer i verden.

Fantastisk teknologi udviklet af tre diplomingeniørstuderende fra Aarhus. Det er den slags uddannelse, der kan sikre, at vi kommer FNs verdensmål i hus, fremhævede Niels Chr. Nielsen:

"Teknologi kan løse mange af verdensmålene, og meget af den teknologi bliver udviklet af vores studerende, som i forbindelse med deres uddannelse tager den op til et helt andet niveau. Et niveau, hvor forskere kan bruge den. Derfor er det faktisk uddannelse, der skal til for at løse verdensmålene," sagde Niels Chr. Nielsen, som samtidig understregede vigtigheden af samarbejde og partnerskaber på kryds af virksomheder og uddannelsesinstitutioner:

"De problemer, vi har, og de problemer, vi har skabt, skal løses i partnerskaber. Her i Danmark skal vi være vidensdrivere, og vi har et rigtig godt udgangspunkt for at løse problemerne i fællesskab," lød det afslutningsvis fra dekanen, som anbefalede alle tilskuere at kigge forbi undervandsrobotten.

Den bliver for første gang vist frem for offentligheden på folkemødet - endda af de selv samme ingeniørstuderende, der har bygget den, og som netop har vundet 2. pladsen i det uofficielle verdensmesterskab for robotteknologi.