Best Paper Award: Aliakbar Kamari

Postdoc og ingeniør Aliakbar Kamari har for nylig vundet en Best Paper Award for sin forskning, som handler om at udvikle et bæredygtigheds-fokuseret værktøj til hurtig generering og evaluering af holistiske renoveringsscenarier.

"Hvis vi virkelig ønsker et bæredygtigt bygget miljø, er vi nødt til at se på det større billede. Vi kan ikke fokusere på energirenovering alene," siger Aliakbar Kamari, der forsker i tektonisk bygningsdesign på Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet. Foto: Aliakbar Kamari.

Tillykke til den 32-årige postdoc Aliakbar Kamari, som vandt en Best Paper Award for sin forskning i arkitektur og ingeniørkunst til den internationale Sustainable Built Environment (SBE) 2019 konference i Tokyo.

Aliakbar vandt prisen for sin publikation “Development of a rating scale to measuring the KPI’s in the generation and evaluation of holistic renovation scenarios” – kulminationen af tre års arbejde med at udvikle et bæredygtigheds-fokuseret værktøj til bygningsrenovering.

Værktøjet, som han kalder PARDIS (process integrating renovation decision support), er beregnet til at identificere, vurdere og evaluere flere målbare (eller kvantitative) bæredygtighedsmål (f.eks. energieffektivitet, livscyklusomkostninger, indeklima, miljøpåvirkninger, rumlig kvalitet osv.) meget tidligt i designfasen og er skræddersyet til renovering af boliger i dansk sammenhæng.

”Hvis vi virkelig ønsker et bæredygtigt bygget miljø, er vi nødt til at se på det større billede. Vi kan ikke fokusere på energirenovering alene. Eksisterende bygninger kan således drage fordel af at anvende en bredere tilgang til bæredygtighed, som f.eks. søger at reducere drifts- og vedligeholdelses-omkostninger og øge bygningens tilpasningsevne, holdbarhed og modstandsdygtighed over for fremtidige udfordringer,” siger Aliakbar Kamari.

Han forventer at frigive sin første version af værktøjet om cirka 1-2 måneder. Så hold øje med opdateringer!

Efter sin bachelor i architectural engineering fra IAU University of Hamedan i Iran rejste Aliakbar Kamari til Australien, hvor han påbegyndte sin kandidatgrad. Han dimitterede fra Pune University i Indien, og efter et par år som underviser ved Tehran Institute of Technology tog han til Italien til University of Palermo for at starte sin forskerkarriere.

”Europa er stedet at tage hen, når man gerne vil forske i arkitektur. Især lande som Italien og Danmark. Der er sket så mange store forskningsmæssige gennembrud her, og det er en fantastisk mulighed at være en del af, hvis man gerne vil gøre en forskel for verden og samfundet med sin videnskabelige forskning.”

Aliakbar Kamari har i dag en dobbelt ph.d.-grad – den første fra Institut for Arkitektur, University of Palermo, og den anden fra sin nuværende arbejdsplads, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

På Aarhus Universitet er han en del af forskerteamet Tectonic Design, der fokuserer på at bringe yderligere integration i bygningers designproces ved at bygge bro mellem tekniske emner og arkitektur og vice versa for at opnå tektonisk bygningsdesign.

Forskerteamet ledes af professor Poul Henning Kirkegaard.

Postdoc Aliakbar Kamari
Mail: ak@eng.au.dk