Aarhus Universitet sætter bæredygtig byudvikling på dagsordenen i oktober

Den internationale begivenhed Climathon kommer til Aarhus d. 26. oktober med Aarhus Universitet som vært. Virksomheder, studerende og borgere opfordres til at bidrage med idéer til bæredygtig byudvikling.

Hvordan gør vi Aarhus Ø til en grøn bydel? Det er udfordringen ved årets Climathon, der løber af stablen d. 26. oktober på Navitas, hvor Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet er vært. (Foto: Aarhus Kommune_arkiv)

Mere end 100 byer over hele verden afholder Climathon d. 26. oktober, hvor de på et enkelt døgn samler kræfterne om en særlig lokal klimaudfordring.

Målet med Climathon er at sætte fokus på storbyernes bidrag til den globale opvarmning og på mulighederne for at reducere udledningen af drivhusgasser.

Hvordan gør vi Aarhus Ø til grøn bydel?

Aarhus deltager i år for første gang i den globale begivenhed med Aarhus Kommune og Aarhus Universitet som hovedarrangører.

Aarhus Ø bliver den centrale case, og målet er at engagere studerende, virksomheder og borgere i udviklingen af nye idéer til bæredygtig byudvikling.

”I Aarhus er vores mål at blive en CO2-neutral by i 2030 som et skridt på vejen imod det fossilfrie samfund. Det er en proces, som selvfølgelig skal gå hånd i hånd med økonomisk vækst og intelligent byudvikling. Men hvordan gør vi det bedst? Aarhus Ø er en rigtig god case at tage fat på, og vi har brug for at samle kreative kræfter fra hele kommunen til at hjælpe med at få idéer til, hvordan vi skaber rammerne for en grøn bydel, der kan blive showcase for resten af verden,” siger Corneliu Barbu, adjunkt, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Arrangementet kommer til at foregå på Aarhus Ø i universitetets lokaler på Navitas.

Corneliu Barbu, adjunkt, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

MERE INFORMATION