Aarhus-forsker i spidsen for stort, europæisk Internet of Skills-projekt

Nyt projekt finansieret af Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie program sigter efter at udvikle teknologi og opskalere talentmasse til udviklingen af det taktile internet, også kaldet Internet of Skills – en nøglekomponent i fremtidens digitale verden.

"Som vi ved, oplever kommunikationsnetværk ofte problemer som f.eks. kommunikationsforsinkelse og pakketab - især ved kommunikation over store afstande - hvilket kan bringe stabiliteten og kontrolgennemsigtigheden i fare og endda forårsage cybersyge. For at sikre en fordybende brugeroplevelse i det taktile internet, under de fysiske begrænsninger i kommunikationsnetværk, har vi brug for at udnytte kunstig intelligens ved edge for at kompensere for ufuldkommen kommunikation og lave en fælles optimering af kommunikation og beregning,” siger lektor Qi Zhang, der leder projektet. Foto: Lars Kruse

Lektor Qi Zhang fra Institut for Elektro- og Computerteknologi ved Aarhus Universitet står i spidsen for det nye internationale, tværfaglige og tværsektorielle projekt TOAST, der skal uddanne ph.d.-kandidater og udvikle og opskalere teknologier til fremtidens såkaldt taktile internet, der også går under navnet Internet of Skills.

Projektet, der er støttet med 20,4 mio. kr. (2,74 mio. euro), samler i alt 11 europæiske universiteter og organisationer. Projektet udgør en stor satsning på det taktile internet, som omfatter kommunikation af berøring, tillader fysiske interaktioner og forbinder menneskers færdigheder, uanset afstand.

”Det primære fokus med TOAST er at opfostre den nødvendige tværfaglige forskning, der skal til for at udvikle det taktile internet. Og det handler ikke kun om kommunikationsnetværk, men om en lang række teknologier og anvendelsesområder, for at få hele systemet til at fungere,” siger Qi Zhang.

Det taktile internet er kort fortalt en slags fremtidens internet, hvor man fysisk kan interagere med fjerntliggende miljøer uden faktisk at være fysisk til stede. Via menneske-system brugerflader, fjernrobotter, tovejs haptisk kontrol og kommunikationsnetværk kan man udføre komplekse opgaver i fjerne eller utilgængelige miljøer, som om man faktisk er fysisk til stede, selvom de handlinger, man foretager sig, finder sted mange kilometer væk. Eksempelvis teleoperationer eller blot følelsen af at trykke en anden person i hånden.

Det taktile internet tillader fysisk interaktion på tværs af afstand og adgang til manipulationsfærdigheder og ekspertise og kan dermed sprede viden og færdigheder til hele verden hurtigt og effektivt.

Teknologien forventes at blive en nøglekomponent i fremtidens digitaliserede verden. Men det kræver forskere med tværfaglig viden såsom haptisk kommunikation, networking, edge computing, machine learning og menneskelig perception.

TOAST-projektet, som er finansieret af Horizon Europes Marie Skłodowska-Curie Actions-program, har til formål at uddanne kreative og entreprenante ph.d.-kandidater med tværfaglige kompetencer og sætte dem i stand til at udføre forskning inden for det taktile internet.

"Projektet tilbyder et unikt uddannelsesprogram for ti ph.d.-studerende på forskellige universiteter i Europa. På Aarhus Universitet rekrutterer vi tre ph.d.'er til projektet med primært fokus på edge intelligence. Som vi ved, oplever kommunikationsnetværk ofte problemer som f.eks. kommunikationsforsinkelse og pakketab - især ved kommunikation over store afstande - hvilket kan bringe stabiliteten og kontrolgennemsigtigheden i fare og endda forårsage cybersyge. For at sikre en fordybende brugeroplevelse i det taktile internet, under de fysiske begrænsninger i kommunikationsnetværk, har vi brug for at udnytte kunstig intelligens ved edge for at kompensere for ufuldkommen kommunikation og lave en fælles optimering af kommunikation og beregning,” siger Qi Zhang.

Ud over Aarhus Universitet er følgende parter involveret i projektet: Det tekniske universitet i München, det tekniske universitet i Dresden, universitetet i Siena, CentraleSupélec ved Paris-Saclay Universitetet, det polytekniske universitet i Valencia, det Nationale Center for Videnskabelig Forskning ved Lorraine Universitetet samt virksomhederne Wandelbots GmbH, Ericsson AB, Orange S.A. og WEART.

Lektor Qi Zhang
Forskningsgruppe: Network Computing, Communications and Storage