Juliano fra Brasilien - Kemi og bioteknologi

Juliano Souza dos Passos, 29 år gammel, kommer fra Brasilien. Han er i dag ph.d.-studerende inden for kemi- og bioteknologi og forsker i at lave grønne, bæredygtige brændstoffer ud af affald.

Hvorfor kom I til Danmark for at studere?

”Den primære årsag var, at vi fik legatet. Vi kendte ikke til Danmark forinden, men havde hørt lidt om de Skandinaviske lande, primært Norge og Sverige. Vi læste op på den danske kultur, inden vi kom. Der var dog ikke noget, der forberedte os på kulden, der mødte os, da vi steg af flyet en sen aftentime i januar. Det var fuldstændig kulsort udenfor, regnfuldt, og koldt som ind i helvede. ’Ok, så bor vi så i Danmark’, sagde vi til hinanden.”

Hvad overraskede dig mest?

”Vi er sydamerikanere og er meget åbne som mennesker. Her i Danmark mødte vi i stedet mennesker, der har deres egne sociale bobler, der hænger ud i. Men det siger noget om den danske kultur, synes jeg, med stærke venskaber, som det nogle gange kan være svært at deltage i for udefrakommende. Det kan være svært at knytte tættevenskaber. Man kan mødes efter studiet eller arbejdet og hygge sig med studiekammeraterne eller kollegerne, men ikke nødvendigvis som tætte venner. Men når man så endelig får en dansker som rigtig ven, har man en ven for livet.”

Ankomsten og de første dage

”Der er et supergodt system på Aarhus Universitet for folk som os, der kommer fra udlandet. Alt er sørget for dig, så det hele er klart, når du kommer. Vi skrev frem og tilbage via mail med universitetet forinden. Det var meget simpelt og en rigtig fin proces. Og vi var meget overraskede over, hvor gnidningsfrit det gik. Vi fik en studenterbolig gennem universitetet, og selvom lejligheden ikke var så stor, var den vores hjem det første år,” siger han og fortsætter:

”De første uger på kandidaten var der en nogle sociale arrangementer, så vi kunne lære nogle af de andre studerende at kende. Jeg kan huske, at der var en, der havde en taske fuld af øller med den første dag og satte den foran os. Jeg var sådan: ’Øh, må vi godt drikke øl her?’ og blev mødt af et ’selvfølgelig!’ Det var en positiv overraskelse, og det åbnede døren til den meget nede-på-jorden-måde, man gør tingene på her i Danmark,” siger Juliano.

Har du et favoritsted i Aarhus

”Helt generelt er Aarhus en rigtig dejlig by at bo i. Den er hverken for stor eller for lille. Der er en del fine strande, som ligger ganske tæt på byen. Der er skove og parker lige i nærheden, uanset hvor i byen man er, og generelt er jeg glad for at gå rundt i midtbyen, løbe en tur i skoven eller gå en tur rundt om søen, der ligger, hvor jeg bor. Men hvis jeg skal vælge ét favoritsted, må det være Aarhus Street Food. Det er et stort mekka med mad, hvor der kommer mange mennesker fra hele verden, og hvor man sidder og spiser sammen med vennerne. Det er meget hyggeligt. På campus er jeg glad for at benytte det Kgl. Bibliotek. Her kan man nyde stilheden og sidde og arbejde i fred og ro, slappe af. Eller man kan tage en gåtur i parken lige ved siden af.”

Hvad skal der ske i fremtiden?

”Jeg vidste ikke, at jeg skulle lave en ph.d. her i Danmark, da jeg først ankom. Det, der overbeviste mig om at blive, var forskningsstrukturen og mulighederne, som Aarhus Universitet gav, og mulighederne inden for forskergruppen. Det gik også op for mig, at universitetet ikke bare er interesseret i at uddanne dig, men også opmuntrer dig til at skille dig ud og bruge din viden og erfaring til at ændre ting til det bedre både på universitetet og i samfundet. Den holdning imponerede mig virkelig,” siger han og fortsætter:

”Vi er begge forskere, så vi prøver at holde dørene åbne og have et godt netværk. Hvis muligheden byder sig vil vi gerne blive og fortsætte vores forskning her på Aarhus Universitet. Det må vi se til, når tiden kommer,” siger Juliano.

Juliano er født og opvokset i den lille havneby Imbituba, som har knap 40.000 indbyggere. Han tog en ingeniøruddannelse på University of South Santa Catarina, hvor han også mødte sin hustru.

Her fik de begge et legat, der gjorde det muligt for dem at komme til Danmark og tage en kandidatgrad i kemi- og bioteknologi på Aarhus Universitet. De er i dag begge ph.d.-studerende på universitetet.