Virksomheder på talentjagt til P-dag

80 virksomheder besøgte fredag d. 6. marts Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet for at møde diplomingeniørstuderende på Katrinebjerg.

Diplomingeniørstuderende er i høj kurs, når de skal et semester i praktik. Det stod klart i fredags, da 80 virksomheder gik på talentjagt i forbindelse med P-dag på Katrinebjerg (Foto: Ida Marie Jensen_AU)

”Alle 80 pladser var afsat blot et par timer, efter vi åbnede for tilmelding, og vi måtte oprette ventelister til ventelister. Det vidner selvfølgelig om, at vores diplomingeniører er i høj kurs på arbejdsmarkedet, men det vidner også om, at der foregår en værdifuld overførsel af viden mellem studerende og virksomheder semester efter semester,” siger Henrik Olsen, lektor ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet og ansvarlig for P-dag.

P-dag står for praktik- og projektdag. Det er et uformelt arrangement, som skal give diplomingeniørstuderende på uddannelserne Softwareteknologi, Elektrisk Energiteknologi, Sundhedsteknologi og Elektronik mulighed for at møde virksomheder, inden de skal i praktik eller skrive bachelorprojekt.

Læs også artiklen om Amil Alis praktiksemester: Han fermenterer super sund tang

Overvældende interesse
En af de studerende, der deltog i P-dag, er Daniel Schmidt Libner. Han læser til diplomingeniør i Elektronik, og taler med virksomhederne for at spore sig ind på, hvor han gerne vil i praktik.

”Man skal lige vænne sit til tanken om, at det mest er virksomhederne, der leder efter mig og ikke omvendt. Der er så mange spændende muligheder, så det kan være ret svært at vælge. Det sker jo tit, at praktiksemesteret fører til det første job, så derfor vil jeg gerne være omhyggelig med at finde et godt match. I den forbindelse kigger jeg meget på, hvilke muligheder for karriereforløb de enkelte virksomheder kan tilbyde,” siger han.

Vera Kruse læser til diplomingeniør i Elektrisk Energiteknologi, og hun skal i praktik til efteråret. Hun er en lille smule overvældet over virksomhedernes store interesse.

”Jeg valgte uddannelse, fordi jeg gerne vil beskæftige mig med bæredygtighed. Nu håber jeg, at jeg kan komme i praktik i vind- eller vandbranchen. Jeg går kun på 4. semester, så det er lidt overvældende med al den opmærksomhed fra virksomhederne. Det er rart at tænke på, at jeg har gode muligheder for job, når jeg er færdig som diplomingeniør, men det er stadig det med bæredygtighed, der tæller mest for mig,” siger hun.

Virksomheder bejler
På listen over tilmeldte virksomheder er både globale tech-giganter og små startups, og det giver en hel særlig atmosfære til arrangementet.

”Det summer af liv og godt humør blandet med en god portion alvor. Virksomhederne er her ikke for sjov. Det er benhård business for de fleste. De har brug for at promovere sig i kampen om at tiltrække fremtidens ingeniører,” siger Henrik Olsen.

Den svensk-ejede koncern Saab deltager for første gang i P-dag og er repræsenteret ved HR-ansvarlig Birgit Høj Lorenzen. Hun fortæller, at de kke har en øvre grænse for antallet af ingeniørpraktikanter.

”Vores forretning er baseret på teknologi, og vores evne til at tiltrække dygtige ingeniører er derfor helt afgørende for os. Praktiksemesteret giver os mulighed for at knytte bånd til de studerende, før de færdiggør deres uddannelse, og det vil vi meget gerne. Vi tager alle dem, vi kan få, og vi gør os umage med at placere dem i praktikstillinger efter interesse, så de får mest muligt ud af det,” siger hun.

Linak A/S deltager ofte i P-dag og tager cirka 15-20 praktikanter fra de danske universiteter hvert semester.

”Praktikanterne er en vigtig resurse på vores projekter. De kommer med et frisk pust og helt opdateret viden, og så er det vores erfaring, at de er enormt dygtige. Vi stiller en bolig til rådighed for dem, mens de er i praktik, og rigtig mange af dem ansætter vi efterfølgende,” siger HR-ansvarlig Catharina Christensen.

Virksomheden NRT X-ray A/S producerer røntgenudstyr og har også en langt tradition for at invitere ingeniørpraktikanterne ind i deres kerneforretning.

”Vi anser dem helt klart som kollegaer. De bliver integreret i vores udviklingsteams og på vores tegnestuer, og vi er tit imponerede over, hvor meget de kan,” siger ingeniør Søren Plough, der selv startede i virksomheden som praktikant, da han læste til diplomingeniør i Sundhedsteknologi.

MERE INFORMATION

P-dag på Katrinebjerg arrangerer Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet i samarbejde med Afdeling for Digital design og Informationsvidenskab på fakultetet Arts.

Læs om diplomingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet

Henrik Olsen, Aarhus Universitet