Terahertz teknologi flytter grænserne for materialeforskning

Pernille Klarskov Pedersen er ny lektor på Institut for Elektro- og Computerteknologi på Aarhus Universitet. Hun leder forskningsgruppen Terahertz Photonics, som bl.a. udvikler teknologi til sortering af plastik og inspektion af fremtidens solceller.

Lektor Pernille Klarskov Pedersen kom til Aarhus Universitet som adjunkt i 2018 og har siden da ledet forskningen i THz teknologi på universitetet. Foto: AU Foto.

Terahertz (THz) teknologi er baseret på lyskilder med frekvenser i submillimeter-området – langt lavere end for synligt lys og lidt højere end for mikrobølger. Disse lyskilder har en række unikke egenskaber, som gør, at de over de seneste år har vundet større og større interesse inden for forskning og udvikling af ny teknologi.

Bl.a. kan THz-lys vekselvirke med en lang række materialer og derved bestemme dets kemiske sammensætning eller elektriske ledningsevne. Det gør teknologien oplagt til et meget bredt anvendelsesområde, der knytter sig til eksempelvis materialeforskning og computerteknologi.

På Aarhus Universitet finder man en af landets førende forskere i THz teknologi, Pernille Klarskov Pedersen. Hun er ny lektor på Institut for Elektro og Computerteknologi, og i kælderen under universitetets campus finder man hendes laser-laboratorium.

Pernille Klarskov Pedersen leder forskningsgruppen Terahertz Photonics – et forskningsområde, der i dag har tre forskellige fokusområder: Plastik, spintronik og solcelleteknologi.

”THz teknologi er kernen i min forskning, og i bund og grund handler den om at benytte THz-lys til at hive noget materialeviden ud af noget. Inden for plastik benytter vi eksempelvis THz-spektroskopi til at skelne forskellige plastiktyper fra hinanden, og inden for spintronik benytter vi THz-pulser til at vekselvirke med skyrmioner (ekstremt små spinstrømme i magnetiske materialer, red.), således at vi kan måle spinretningen og dermed skabe grobund for nye datalagringsteknologier. Det hele handler om samspillet mellem materialer og lys,” siger lektoren.

Pernille Klarskov Pedersen mener, at THz teknologi har potentialet til langt hen ad vejen at revolutionere eksisterende teknologier baseret på lys:

”Det er først inden for de seneste ti år, at der virkelig er sket en udvikling af kompakte THz systemer, der er relevante for kommerciel brug. Med THz teknologi har vi mulighed for at få langt flere detaljer om funktionaliteten af materialer til fremtidens teknologi og grønne omstilling - helt uden at være i direkte kontakt med materialet,” siger hun.

Pernille Klarskov Pedersen er født og opvokset i Frederiksværk i Nordsjælland. Hendes interesse for naturvidenskab voksede i løbet af hendes gymnasietid – særligt motiveret af sine fysik- og kemilærere. Efter gymnasiet uddannede hun sig på Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Hun stiftede bekendtskab med THz teknologier, da hun startede på sin ph.d. Hun blev fascineret af teknologiens mange uudnyttede muligheder og store potentiale. Efter sin ph.d., der omhandlende energitransport i sukkerkrystaller som en simplificeret model af fotosyntesen, har hun bl.a. forsket i THz teknologi på Ivy League-universitetet Brown University i Rhode Island og University of Rochester i New York.

Hun kom til Aarhus Universitet som adjunkt i 2018 og har siden da ledet forskningen i THz teknologi på universitetet.

Lektor Pernille Klarskov Pedersen
Institut for Elektro og Computerteknologi