Sådan løser vi dagens problemer med morgendagens teknologi

Der var lagt op til inspirerende tanker til den officielle åbning af ORBIT Lab onsdag den 13. december, hvor både studerende og medarbejdere fra Aarhus Universitet og repræsentanter fra erhvervslivet var inviteret – og hvor der blev vist mange, spændende teknologiske innovationsprojekter frem.

Dekanen for Science and Technology, Niels Chr. Nielsen, og lederen af Google Aarhus, Kasper Lund, åbnede officielt ORBIT Lab den 13. december. Foto: Martin Gravgaard.
Der var rig mulighed for at prøve teknologier af, og studerende og iværksættere stod klar til at vise deres innovationer frem. Foto: Martin Gravgaard.
"Vi vil løse dagens problemer med morgendagens teknologi," lød det fra "Lab Commander" Kasper Løvborg Jensen ved åbningen. Foto: Martin Gravgaard.
"Mottoet for Aarhus Universitet er ’solidum petit in profundis’ – ’we seek solid ground in the depths’. ORBIT Lab sigter efter præcis det modsatte, I vil nå op til stjernerne, hvor hverken himlen eller ’skyen’ sætter grænserne," sagde dekan Niels Chr. Nielsen til åbningen.

"Sign the guest wall, make a video log entry, post a picture with #OrbitLabAU, join on orbitlab.au.dk." Sådan stod der bag på de keyhangers, der blev udleveret til alle gæster, mig selv inkluderet, da Aarhus Universitets nyeste satsning, ORBIT Lab, officielt åbnede sine døre i går den 13. december. Folk stimlede ind i laboratoriets små lokaler, der måske ikke er henvendt til store forsamlinger eller skåltaler, men som egner sig fremragende til det formål, de har: Innovation. Den 13. december var dog absolut en dag med store skåltaler:

"Da jeg var her for et år siden, bestod ORBIT Lab kun af ét rum, og så til nu. I har ekspanderet heftigt," lød det fra dekanen for Science and Technology, Niels Chr. Nielsen. Han fortsatte:

"Mottoet for Aarhus Universitet er ’solidum petit in profundis’ – ’we seek solid ground in the depths’. ORBIT Lab sigter efter præcis det modsatte, I vil nå op til stjernerne, hvor hverken himlen eller ’skyen’ sætter grænserne."

"Lab Commander" for ORBIT Lab, lektor Kasper Løvborg Jensen fra Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet, stemte i:

"For 2 år siden var ORBIT Lab ikke andet end blot en idé, men nu har vi fået alt på plads. ORBIT er et akronym, der står for Open Research and Business driven Innovation through Technology, som opsummerer, hvad vi vil her på ORBIT Lab: Vi vil løse dagens problemer med morgendagens teknologi. Vores fem hovedområder er uddannelse, rekruttering, iværksætteri, industri-samarbejde og forskning. Vi byder op til et interdisciplinært samarbejde mellem de studerende, som både er ingeniører og it-studerende, og så erhvervslivet."

Også Google var med til åbningen, hvor lederen af it-gigantens afdeling i Aarhus, Kasper Lund, startede med at pointere ORBIT Lab’s fortrinlige placering i it-byen Katrinebjerg:

"I Google prøver vi på ikke at bære sko, så det er perfekt, at ORBIT Lab ligger så tæt på os, når vi skal over til jer for at samarbejde. Da jeg var studerende på Aarhus Universitet, havde jeg ikke selv en computer og var derfor nødsaget til at sidde i universitetets kælder tæt sammen med de andre. Det gav de oplagte muligheder for samarbejde, som kan være lidt sværere at finde i dag, men ORBIT Lab skaber denne uvurderlige mulighed – og hvem ved, måske kommer det næste Google eller Microsoft fra ORBIT Lab?"

Efter talerne var der rig mulighed for at snuse rundt blandt alt fra bachelorprojekter til små start-ups. Blandt andet mødte jeg Rasmus Henningsen og Nicklas Nielsen, som fortalte om deres bachelorprojekt, der består i et myo-armbånd, som kan registrere brugerens træning, og ved hjælp af en app kan man se sin egen udvikling:

"Vi gør det nemmere for de mange folk, der render rundt med papir og tusch nede i fitnesscentret," sagde Rasmus Henningsen.

I rummet ved siden af havde en flok studerende gang i en app, som kan pimpe din bil op:

"Tanken er, at man med denne app kan give sine kunder oplevelsen af at se, hvordan eksempelvis nye fælge ser ud på bilen, inden kunden køber dem," fortalte Sune Lindhard, der skriver bachelorprojekt med Peter Rasmussen.

I et andet rum sad startup-virksomheden Relion, der laver skræddersyede it-løsninger for hjemmesider og apps:

"Vores mål er at lave vores egen app, som skal administrere begivenheder for kunder, men lige nu tester vi mest kundernes egne apps. Vi opererer meget med ’learning by doing’-konceptet," fortalte Kristian Emil Larsen fra Relion, mens kollegaen Søren Grum engageret brød ind med: "Ja, for lige nu er vi selvfinansieret. Vi skal bare ha’ det her op at stå, det er vores drøm!"

Og sådan forsatte det fra rum til rum. En åbning af et nyt laboratorium fyldt med innovation, samarbejde og inspirerende tanker. Selv indretningen hos ORBIT Lab bød op til innovation: På væggene hang adskillige citater som f.eks. "Failing is an option here. If things are not failing, you are not innovating enough," af Elon Musk.

På vej ud gik jeg forbi en væg med en indrammet plakat, hvor det var meningen, at gæsterne skulle skrive deres navn. "Sign the guest wall". Lidt længere fremme hører jeg Henrik Kirk, underviser på Software Engineering, sige: "Hey, Simon, vi har et bachelorprojekt om automatisering af en devicewall, kunne du være interesseret?" til en fyr fra Microsoft. Ja, erhvervssamarbejde skal man bestemt ikke kimse af på ORBIT Lab.