Sådan gør du virksomhedens produktion endnu grønnere

Nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet skal undersøge mulighederne for at udvikle en økonomisk effektiv grøn produktionsboble, hvor den energi, som bliver brugt, er grønnere end landsgennemsnittet. Projektet skal ligeledes gøre det mere overskueligt for virksomheder at købe strøm på de rigtige tidspunkter.

Foto: GreenLab A/S

GreenLab Skive er verdens første grønne industripark og modtog sidste år 20 millioner i kroner i en donation fra Villum Fonden. En del af de midler går til nye forskningsprojekter, heriblandt projekt GreenBubble, hvor forskere fra Institut for Mekanik og Produktion på Aarhus Universitet i samarbejde med GreenLab Skive vil undersøge, hvordan man finder den rette balance mellem investeringer i grøn teknologi, og det afkast investeringerne har for den grønne omstilling. En såkaldt økonomisk effektiv grøn produktionsboble.

”I GreenBubble arbejder vi med at skabe en produktionsfacilitet, hvor den energi, der bliver brugt er grønnere end gennemsnittet i Danmark. Eksempelvis skal energien i GreenLab Skive være grønnere end den energi, der bliver brugt i landet generelt. Man skaber altså en grøn boble om sin produktionsfacilitet, og det kan kun lade sig gøre, hvis man eksempelvis har en lokal produktion af vindmøller, solceller osv. Det er den ene del af projektet,” siger lektor Gorm Bruun Andresen fra Aarhus Universitets Institut for Mekanik og Produktion.

Han fortsætter.

”Den anden del er, at man som produktionsfacilitet også kan planlægge sit forbrug af energi, hvis der nu ikke er noget vind eller sol. Typisk vil en fabrik med et stort energiforbrug planlægge sit indkøb af strøm efter, hvornår det er billigst, men man kan også i stedet vælge at planlægge sine indkøb efter, hvornår den er mest grøn. Med GreenBubble vil vi gerne undersøge, hvor grøn man som produktionsfacilitet kan blive, hvis man går på kompromis med, hvor billigt det kan gøres.”

Vil undersøge samspillet mellem energipris og CO2-emissioner

Forskningsprojektet vil blive udført i samarbejde med GreenLab Skive, og det er derfor også den grønne industripark, der bliver genstand for forskernes undersøgelser. Det skal ske gennem såkaldt open-sourceværktøjet PyPSA, som forskerne bruger til at skabe en computermodel af parken.

”Værktøjet består af en række byggeklodser, som vi bruger til at bygge forskellige energianlæg. Derfor kan vi bygge nutidens GreenLab, men vi kan også skabe fremtidens GreenLab, hvor vi prøver nogle ting af. Vi kan eksempelvis tilføje et nyt el-lager og se, om det gør parken mere grøn,” siger Gorm Bruun Andresen.

Med PyPSA er det muligt for forskerne at måle energipriser og CO2-emissioner time for time med nye tilføjelser til parken, og det er ligeledes muligt at optimere efter, om det skal være billigst, have den laveste CO2-emission eller en kombination af de to. Dermed kan forskerne undersøge samspillet mellem energipris og de dynamiske CO2-emissioner for GreenLab Skive, og det er ifølge Gorm Bruun Andresen kernen af forskningsprojektet.

”I dag planlægger fabrikker typisk sit indkøb af strøm efter, hvornår man forudser, at det er billigst. Man planlægger det typisk fra dag til dag. Her i Danmark kan man dog også følge med i, hvor grøn strømmen er time for time, og som fabrik kan man derfor således planlægge sit indkøb efter, hvornår strømmen er grønnest. Det er et kompromis, der ikke er lavet mange undersøgelser af, men som vi med GreenBubble gerne vil undersøge,” siger Gorm Bruun Andresen.

Det er imidlertid ikke det eneste aspekt, der er værd at kigge på, for Gorm Bruun Andresen påpeger, at fabrikker i dag typisk gør brug af grønne certifikater, hvis de vil være grønne.

Traditionelle grønne certifikater fungerer således, at man som fabrik køber certifikatet for dermed at matche sit forbrug med en tilsvarende produktion fra vedvarende energikilder. Men det er ifølge Gorm Bruun Andresen et problem, fordi man som fabrik stadig bruger strøm, der ikke er grøn.

”Når en fabrik betaler andre for at lave grøn strøm, er der ikke en sammenhæng i tid. Det er ikke den strøm, som fabrikken bruger, der er grøn. Man holder derimod gang i brugen af strøm, der ikke er grøn. Derfor vil vi gerne undersøge, hvor grøn strømmen faktisk er, hvis vi tæller det time for time, så det bliver mere overskueligt for fabrikker at købe strøm på de rigtige tidspunkter,” siger han.

Forskningsprojektet bliver til i samarbejde med GreenLab Skive og har foruden Gorm Bruun Andresen bl.a. også tilknyttet lektor på Institut for Mekanik og Produktion og ekspert i solceller og energimodellering Marta Victoria.

Lektor Gorm Bruun Andresen
Institut for Mekanik og Produktion