Rift om universitetets ingeniørpraktikanter

Dansk erhvervsliv mødte talstærkt op for at møde ingeniørstuderende på Aarhus Universitet.

Det store fremmøde af virksomheder på universitetet til P-dag på Katrinebjerg og Praktikmatch på Navitas vidner om et arbejdsmarked med markant efterspørgsel på ingeniører i alle brancher (Foto: Kristina Sønderby Jensen)

130 virksomheder og flere hundrede topchefer, HR-medarbejdere og ingeniører stod bogstaveligt talt i kø for at møde studerende fra diplomingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet til efterårets P-dag på Katrinebjerg og Praktikmatch på Navitas.

Læs mere om ingeniørpraktik her

Det skyldes, at praktikanterne er i høj kurs, og det vidner om et arbejdsmarked med mangel på ingeniører i alle brancher, mener Henrik Olsen, som er lektor ved Institut for Elektro- og Computerteknologi og ansvarlig for P-dag på Katrinebjerg:

”Der er en kæmpe interesse i erhvervslivet for at komme i kontakt med vores studerende. De vil gerne have praktikanter, og de vil gerne skabe relationer. Det er det samme scenarie, der udspiller sig hvert år. Vi åbner op for tilmelding, og alle pladserne er væk efter et par timer. I dag er det 13. gang vi afholder P-dag, og det gør vi, fordi virksomhederne tilbyder de studerende noget andet end det, vi selv kan her på universitetet. Det gør deres uddannelse unik og deres jobparathed helt i top. Det er fantastisk endnu engang at opleve den store opbakning fra virksomhederne.”

Mads Bech Olesen, som er lektor ved Institut for Byggeri og Bygningsdesign ved Aarhus Universitet, har samme melding fra Praktikmatch på Navitas:

”Der er rift om pladserne, og vi er meget glade for erhvervslivets store interesse for vores studerende. I byggebranchen ved man godt, at diplomingeniører fra Aarhus kan noget særligt. Vi har virksomheder, som kommer både fra Sjælland og Fyn.”

"Det er super fedt, at der er brug for en derude"

En af de diplomingeniørstuderende, der deltager i P-dag, er Elisabeth Lennert, som læser Softwareteknologi. Hun er overvældet over det store fremmøde af virskomheder.

“Det er fantastisk at mærke, at der er bud efter os. her er virkelig mange virksomheder, og jeg er her mest for bare at gå rundt og snakke med dem og høre, hvad de kan tilbyde. Jeg glæder mig til praktikken," siger hun.

Daniel Borch-Olesen, som også læser til elektronikingeniør har samme oplevelse.

“Der er godt nok mange virksomheder. Og man kan godt blive lid t beæret over det, når man kun går på tredje semester. Jeg er specielt interesseret i virksomheder som arbejder med automatisering. Og så må der gerne være en kultur præget af kreativitet og entreprenørånd. Det er vigtigt for mig," siger han.

Virksomheder på talentjagt

På listen over de 130 tilmeldte virksomheder er både både globale tech-giganter og små startups. De deltager  på lige fod i konkurrencen om de studerendes opmærksomhed.

“P-dag er et vigtigt arrangement for virksomhederne, der har brug for at promovere sig i kampen om at tiltrække fremtidens ingeniører. Samtidig er det vigtigt for os, at vores studerende får mulighed for at møde deres kommende arbejdsgivere. Praktiksemesteret er ekstremt lærerigt og fører i rigtig mange tilfælde også til det første job. På den måde kan det faktisk være med til at forme et helt karriereforløb,” siger Henrik Olsen.

Develco er en af de virksomheder, der hvert semester tager på talentjagt efter praktikanter fra Aarhus Universitet.

”Vi har fokus på at tiltrække talenter til vores afdelinger, og vi har positive erfaringer med praktikanterne fra Aarhus. Vi tilbyder dem en spændende arbejdsplads med nogle meget interessante opgaver, og vi søger for, at de indgår ligeværdigt i vores teams. Bagefter er der gode muligheder for job hos os. Vi har for ekssempel lige ansat tre nyuddannede elektronikingeniører,” siger Jacob Bjerre, administrerende direktør i Develco.

Også Danske Bank deltog i P-dag for at scoute ingeniørtalenter til finanssektoren.

“Vi mærker den meget omtalte ingeniørmangel på den måde, at vi får for få ansøgere til vores opslåede stillinger. Der er konkurrence om de skarpe hoveder, og derfor er det vigtigt for os at være til stede her på P-dag og få muligheden for at komme i dialog med de studerende. Hos os oplever vi, at kvaliteten af de ingeniører, vi får fra Aarhus Universiteet er helt i top. Det gælder også praktikanterne. Vi oplever, at de er motiverede og tager ansvar for at lære nye ting, og vi oplever, at de kan forholde sig kritisk til opgaverne og måden, de skal løses på, og dete er præcis det, vi har brug for," siger Anders Meidahl, platfom engineer i Danske Bank.