Nyt tilbud til gymnasieelever

I efteråret inviterer Aarhus Universitet gymnasieelever indenfor til inspirationsundervisning i emner, der dækker store dele af ingeniørvidenskabelige område. Målet er at vække interessen for teknologi hos unge.

I efteråret får gymnasieelever nye muligheder for at sætte teknologi på skoleskemaet, når Ingeniørhøjskolen inviterer indenfor til inspirationsundervisning (Foto: AU Foto arkiv)

Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet tager i efterårssemesteret 2018 hul på en ny forelæsnings- og øvelsesrække for gymnasieelever.

Fra september til og med december vil det være muligt for gymnasielærere at tilmelde gymnasieklasser til en eller flere af i alt otte blokke med inspirationsundervisning.

Teknologi på skoleskemaet
Arrangementerne sætter teknologi på skoleskemaet, og målet er både at give eleverne og deres lærere faglig inspiration samt en forståelse af, hvordan ingeniører arbejder.

”Vi oplever en voksende efterspørgsel fra gymnasierne. De vil gerne samarbejde med os om at integrere et teknologiperspektiv i deres undervisning. Og vi vil gerne dele ud af vores nyeste viden og give eleverne mulighed for at prøve vores faciliteter. Det giver bare en anden form for begejstring for matematikken og fysikken, når man kan se formlerne blive virkelige i den undervandsrobot, man styrer fra havnekajen,” siger Birgitte Castenskjold Viborg, leder af studievejledningen, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Efterårets emner dækker både robotteknologi, energiteknologi, klimateknologi, miljøteknologi og 3d-printteknologi.

I første omgang er tilbuddet målrettet elever på tekniske gymnasier, men klasser fra STX eller EUX er også velkomne.

KONTAKT

Kontakt Stine Marie Skou Nielsen, studievejleder, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet