Nye forskningsmillioner sætter fart på Danmarks digitalisering

Aarhus Universitet har modtaget en forskningsbevilling på 11 millioner kroner til udvikling af nye digitale løsninger, der skal komme danske produktionsvirksomheder til gavn.

Med en historisk stor investering fra Innovationsfonden skal forskere udvikle nye digitale løsninger til danske produktionsvirksomheder. Aarhus Universitet står i spidsen for en stor satsning inden for Smart Products og Augmented reality. (Foto: Colourbox)

Gennem et nyt dansk samarbejdsprogram, MADE Digital, skal universiteter og erhvervsliv i fællesskab udvikle ny produktionsteknologi, der kan styrke danske virksomheders globale konkurrenceevne.

Det skal ske gennem intet mindre end 30 digitale forsknings- og udviklingsprojekter i perioden fra 2017 til 2020. Blandt ambitionerne er, at robotter skal samarbejde direkte med mennesker, og at maskiner skal tale sammen i fremtidens fabrikker.

Smart products og Augmented reality

Institut for Ingeniørvidenskab står i spidsen for den ene af programmets arbejdspakker, der omhandler Smart Products.

Institut for Datalogi står i spidsen for en anden af programmets arbejdspakker med titlen Augmented Reality.

MADE – Manufacturing Academy of Denmark – fremmer produktion i Danmark gennem forskning, innovation og uddannelse. Her samles virksomheder, forsknings- og videninstitutioner på tværs af brancher for sammen at gøre Danmark til et stærkt produktionsland.

MERE INFORMATION

Samarbejdsprogrammets titel er MADE Digital – driving growth and productivity in manufacturing through digitalization.

Det har et samlet budget på 196 millioner kr. Heraf står Innovationsfonden for 79 millioner kr.