AU Engineering på Folkemøde 2018

Fremtidens teknologibaserede samfund er på dagsordenen ved Folkemødet 2018. Fødevareteknologi og kunstig intelligens er blandt de emner, vi tager op til debat i Techteltet d.14. til 17. juni.

AU Engineering er med i Techteltet på Folkemødet 2018. Her sætter vi ingeniørens og teknologiens rolle i samfundet på dagsordenen. (Foto: DTU arkiv)

Hvad skal der til, hvis Danmark skal opretholde sin førerposition som FoodTech nation? Og hvordan kommer kunstig intelligens til at påvirke vores hverdag? Vi stiller skarpt på de nye teknologier, men også på de muligheder og trusler, de bringer vores samfund.

”Nogle synes, det går alt for stærkt. Andre jubler over fremskridt og nye opfindelser. Men uanset om vi vil det eller ej, er teknologi den største driver for forandring i vores samfund. Det er helt oplagt, at bruge Folkemødet til at få sat emnet på dagsordenen. Vi har forsøgt at samle forskere, uddannelsesinstitutioner, interesseorganisationer, politikere og erhvervsliv til en række vigtige debatter,” siger Conni Simonsen, direktør, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

AU Engineering deltager i år i Folkemødet i et fælles Techtelt sammen med Danmarks Tekniske Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, Ingeniørforeningen og Engineer the Future.

Fødevareteknologi på dagsordenen
En af Techteltets debatter handler om Danmark som FoodTech nation. Den danske fødevarebranche omsætter og eksporterer for milliarder af kroner og beskæftiger tusindvis af mennesker. Vi har en sikker og effektiv fødevareproduktion med en høj grad af automatisering og dermed et fantastisk udgangspunkt for yderligere vækst. Men hvordan sikrer vi, at det sker?

”Sats på innovation og uddannelse. Sats på at dyrke talenter.” Sådan lyder svaret, hvis man spørger Bo Spange Sørensen, som deltager i debatten lørdag på Folkemødet.

Han har 20 års erfaring med innovationsledelse i fødevarebranchen og er nu ansat på Aarhus Universitet, hvor han skal være med til at udvikle og drive en ny diplomingeniøruddannelse i Kemi og fødevareteknologi.

”Danmark er et lille land, og hvis vi skal været internationalt konkurrencedygtige også om ti år, så er det helt afgørende, at vi sikrer et tilstrækkeligt stort og veluddannet rekrutteringsgrundlag for både små og store virksomheder. Branchen efterspørger i særlig grad ingeniører, der kan være med til at spotte trends og implementere ny teknologi,” siger han.

I dag oplever virksomhederne en efterspørgsel, der stiller helt nye krav til teknologisk innovation, og denne udvikling kalder på en ny type af ingeniører med et nyt sæt af kompetencer.

”Vi ser en voksende opmærksomhed på sundhed, convenience og bæredygtighed blandt forbrugerne, og derfor vil vi se, at den nye generation af ingeniører kommer til at arbejde med innovation i hele værdikæden. De vil komme til at stå i spidsen for udvikling af nye ingredienser, forbedring af holdbarhed og nye fremstillingsformer med en lavere grad af forarbejdning og en højere næringsværdi,” siger Bo Spange Sørensen.

I takt med, at ny teknologi gør det muligt at måle og overvåge flere og flere processer i kroppen, vil vi også se, at designermaden vinder frem, mener han:

”Vi vil komme til at opleve en langt højere grad af individualiseret mad, der er målrettet efter en række forskellige faktorer som for eksempel alder, vægt, tarmflora, køn, stofskifte, livssituation, genetik og livsstil,” siger Bo Spange Sørensen.

Kunstig intelligens, grøn energi, gode øl og meget mere
I løbet af Folkemødets fire dage byder Techteltet på et væld af debatter og arrangementer om alt fra manglen på ingeniører til selvkørende biler. Det er også muligt at besøge vores teknologiudstilling og smage øl fra universiteternes egne biotek-bryggerier.

Se det fulde program for Techteltet her