Lydzoner på vej til dagligstuen

Aarhus Universitet har indgået en samarbejdsaftale med en af verdens største højttalerproducenter. Målet er at modne ny teknologi, der kan gøre det muligt at dele vores hjem op i lydzoner.

Med avanceret signalbehandling kan forskere nu inddele et rum i lydzoner, der ikke forstyrrer hinanden. De skal i de kommende tre år arbejde sammen med den kinesiske lydkoncern Goertek Inc om at udvikle teknologien, så den kan flytte ud af laboratoriet og ind i vores dagligstuer. På billedet ses ph.d.-studerende Xiaohui Ma (th) og adjunkt Jakob Juul Larsen i det lyddøde laboratorium på Aarhus Universitet. (Foto: Lars Kruse)

Far lytter til jazz i sofaen, mens mor streamer sit yndlingsradioprogram, junior skruer op for tegnefilm på TV, og baby sover uforstyrret i sin vugge. Det hele foregår i samme rum og kan blive til virkelighed med en lydteknologi, der i de kommende år skal gøres klar til vores dagligstuer.

I lydlaboratoriet på Aarhus Universitet har forskerne igennem flere år arbejdet med at inddele rum i lydzoner, og nu kan de definere lydbølgernes retning fra højttalerne så præcist, at de ikke forstyrrer hinanden.

Det betyder i praksis, at de kan placere lydzonerne side om side i selv et lille lokale med hjælp fra en omgang ekstremt avanceret signalbehandling.

”Vi beregner meget nøjagtigt, hvor meget lyden i hver enkelt højttaler i rummet skal forsinkes i forhold til lyden fra de øvrige højttalere. Det gør det muligt både at skabe stillezoner og lydzoner ved siden af hinanden,” siger Jakob Juul Jensen, adjunct ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Forskere ophæver lyd i laboratoriet
Forskerne fra Aarhus Universitet har også eksperimenteret med at dirigere lydbølger fra højttalere på tværs af hinanden i forskellige retninger. Til formålet bruger de den teknologi, vi kender fra for eksempel museer, hvor computerstyrede højttalere sender audiobaseret information hen imod en bestemt position.

Den store ingeniørvidenskabelige udfordring er imidlertid ikke at pege lyden i en bestemt retning, men at få den til at standse igen.

Netop dét er afgørende for, at teknologien kan fungere i et lille rum med flere lydzoner og dermed for, at den kan fungere hos private forbrugere, forklarer Jakob Juul Larsen:

”I et lokale med flere lydzoner skal vi kunne styre lyden med høj præcision i alle retninger, og vi skal også kunne standse lyden igen meget brat, så den ikke høres i den næste lydzone. Det kræver, at vi arbejder med såkaldt modfase, hvor en lydbølge kan udslukke en anden.”

To lydbølger i perfekt modfase ophæver hinanden og giver komplet stilhed, og det er grundprincippet i forskernes arbejde med at udvikle lydzonehøjttalere til hjemmet.

En svær opgave
Indtil videre har teknologien ikke været tilstrækkelig moden til kommerciel brug, men forskernes resultater med signalbehandling er nu så lovende, at den kinesiske lydkoncern Goertek Inc, som sidste år overtog aktiemajoriteten i danske Dynaudio A/S, har valgt at investere i et treårigt forskningssamarbejde med Aarhus Universitet.

”Vi håber, at vi i løbet af få år kan lykkes med at skabe en perfekt oplevelse af lydzonerne, så vi på den måde får rene lydzoner i et rum, mens det samtidigt er muligt at tale sammen på tværs uden forstyrrelse af lydbilledet fra højttalerne,” siger Jan Abildgaard Pedersen, udviklingsdirektør i GoerTek Inc.

Flere højttalerproducenter har tidligere lanceret kommercielle produkter med zoneinddelt lyd til for eksempel biler, men ingen har endnu fundet en løsning på, hvordan teknologien kan bruges i rum, hvor lytteren ikke sidder i en bestemt position i forhold til højttalerne, men tværtimod bevæger sig rundt.

Forskerne skal nu arbejde videre med signalbehandlingen, så den nye højttalerteknologi bliver sikret imod fejl og kan flyttes fra laboratoriet og ind i dagligstuen.

Hvis alt går efter planen, vel at mærke, understreger Jakob Juul Larsen:

”I laboratoriet sidder højttalerne fast på metalskinner, rummet er kendt, og lytterne sidder nærmest med hovedet i  skruestik. Vores opgave er at få  det set-up til at virke i hjemmet, hvor både rummets geometri og forholdene omkring de lydmæssige refleksioner varierer. Lydzoneteknologien skal kunne tilpasses den enkelte stue og fungere i realtid, også selvom man flytter rundt på sine møbler.”

Jakob Juul Larsen, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Univeristet

Jan Abildgaard Pedersen, Development Director/CTO, Dynaudio A/S (Goertek Inc): Mobile: +45 5196 0349