IoT-forsker vinder EliteForsk-stipendium

Aaron Hurst, ph.d.-studerende ved Institut for Elektro- og Computerteknologi, Aarhus Universitet, er hædret som forskningstalent i forbindelse med EliteForsk-prisuddelingen i København.

“Stipendiet giver mig mulighed for at besøge Center for Machine-Intelligence, Computing & Security ved Jacobs School of Engineering, University of California San Diego. Erfaring fra dette fremragende forskningsmiljø vil i høj grad gavne min fremtidige forskning," siger Aaron Hurst. Foto: AU

To topforskere og fem forskningstalenter fra Aarhus Universitet er blandt modtagerne af EliteForsk-priserne 2023, der uddeles af Uddannelses- og Forskningsministeriet mandag den 20. februar ved en højtidelighed i Skuespilhusets foyer i København.

Fra Aarhus Universitets tekniske fakultet modtager ph.d.-studerende Aaron Hurst et EliteForsk-rejsestipendium. Disse stipendier bliver tildelt talentfulde forskerstuderende, der således får den økonomiske mulighed for et længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden.

Aaron Hurst forsker i Internet of Things, IoT. Målet med hans ph.d.-projekt (Analytics on Compressed IoT Data) er at undersøge, hvordan vi bedst kobler datakomprimering med dataanalyse, når vi kigger ind i en fremtid med en informationsstrøm i eksplosiv vækst.

I dag genererer verdens befolkning ca. 2,5 terabyte data hver eneste dag, men det tal stiger eksponentielt med antallet af smarte enheder, der bliver forbundet med nettet. Dette Internet of Things forventes at stige voldsomt i enheder inden for det næste årti, og informationsstrømmen, der følger, er en veritabel data-tsunami, som vores nuværende teknologi ikke er forberedt på at håndtere.

For at realisere de fordele, der er ved en massiv udvikling af IoT – eksempelvis forbedret sikkerhed for køretøjer, reduceret nedetid i produktionssystemer, energioptimering i bygninger, mv. – vil Aaron Hurst undersøge synergier mellem datakomprimering og -analyse ved at udnytte den måde, datakomprimering strukturerer data for at gøre dataanalyse hurtigere og mere effektive, mindske omkostninger og ressourceforbrug.

Aaron Hurst er født og opvokset i Perth, Australien. Han er uddannet elektronikingeniør fra University of Western Australia og arbejdede derefter for IBM som datalog i 2,5 år, hvor han blandt andet udviklede nogle data-baserede løsninger for et vandforsyningsselskab i Australien. Han tog herefter til Danmark for at starte på sin ph.d. på Aarhus Universitets Institut for Elektro og Computerteknologi. Valget af Danmark var oplagt, da hans kæreste er dansk – de er nu blevet gift.

EliteForsk-rejsestipendierne uddeles af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Alle indstillinger vurderes af bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond. Der uddeles op til 20 EliteForsk-rejsestipendier årligt. Prisen er på 200.000 kr.