Aarhus Universitets segl

Ingeniøriværksættere vil træne piloter over hele verden

En ny, dansk it-virksomhed vil revolutionere pilotuddannelsen med virtual reality.

Stifterne bag VRpilot Thor Paulli Andersen (tv) og Daniel Maass vil bruge deres viden om VR-teknologi og aerodynamik til at forbedre træningen af piloter over hele verden (Foto: Lars Kruse)
Sådan ser det ud, når piloter i det danske luftvågen har flyvetræning med fast grund under fødderne. (Foto: VRpilot)

VR kan erstatte pilottimer i både traditionelle flysimulatorer og i virkelige fly. Teknologien gør det nemlig muligt at lave en virtuel træningsplatform tilpasset til den enkelte pilots særlige behov og flytype, så han eller hun med fast grund under fødderne kan øve sig i at manøvrere i luften.

På den måde kan pilotuddannelsen komme til at se noget anderledes ud i fremtiden og blive både bedre og billigere. Det er visionen bag den aarhusianske startup-virksomhed VRpilot, som er grundlagt af to ingeniører fra Aarhus Universitet.  

”Vores produkt er så avanceret, at man i princippet kan lære at flyve uden at komme i nærheden af et rigtigt fly. Vi har en ambition om at give piloterne bedre muligheder for at træne – ikke bare under uddannelsen, men igennem hele deres arbejdsliv. Livslang træning er afgørende for, at de kan reagere hurtigt, korrekt og instinktivt i kritiske situationer. Det handler om rutine, og det kan vi give dem”, siger Daniel Maass, partner i VRpilot. 

Daniel Maass stiftede VRpilot for halvandet år siden sammen med Thor Paulli Andersen. De er studiekammerater fra diplomingeniøruddannelsen i Maskinteknik og fik idéen til virksomheden efter at have beskæftiget sig med virtual reality hos deres fælles arbejdsgiver, Terma. 

Læs mere om diplomingeniøruddannelsen i Maskinteknik

VRpilot har netop fået støtte af Innovationsfondens Innofounder Experienced program til at udvikle deres pilottræningsteknologi, men de første store ordrer allerede er tikket ind.

“Vi tror, det kommer til at gå stærkt. Vi har et unikt produkt, der er simpelt at betjene, og som kan skabe stor værdi for alle flyveskoler og flyselskaber i hele verden. Kunderne henvender sig direkte til os, selvom vi ikke har tænkt ret meget på salg og marketing endnu,” siger Thor Paulli Andersen.

I august underskrev VRpilot en stor kontrakt med Det danske Flyvevåben.

Som at sidde i et rigtigt fly

I dag bruger både flyselskaber og flyveskoler traditionelle simulatorer til at uddanne og træne deres piloter. Det foregår på den måde, at man sætter sig i en fysisk simulator, hvor cockpittet er bygget fysisk og omgivelserne visualiseres på en eller flere almindelige skærme. 

Det fungerer som supplement til virkelige flyvetræning, men det fungerer ikke optimalt, mener Thor Pauli Andersen: 

”VR-teknologien kan gøre flyvetræningen markant bedre. Man kan simulere virkelighedstro omgivelser med en naturlig dybdefornemmelse, og det kan gøre, at den virtuelle træning i langt højere grad bliver sammenlignelig med rigtig flyvetræning. Man vil i princippet kunne lære at flyve fuldstændig i vores simulator og så bare sætte sig ud i et rigtigt fly.”

Thor Pauli Andersen ved, hvad han taler om, for han er foruden civilingeniør med speciale i aerodynamik også uddannet pilot. 

Katastrofescenarier hjemme i stuen

VRpilots hovedprodukt er en modulær platform, som kan laves om til enhver ønsket flytype. Det betyder, at den enkelte pilot kan øve sig på et virtuelt fly, der er identisk med det virkelige fly, han flyver til daglig, og som reagerer på nøjagtig samme måde under sammenlignelige forhold. 

”Det handler rigtig meget om tilpasning. Vi skræddersyer vores træningsværktøjer til den enkelte flyveskole eller det enkelte flyselskab," siger Daniel Maass.

På den måde kan piloterne træne alle tænkelige vejr- og katastrofescenarier igennem hjemme i stuen, og når de sætter sig ud i de rigtige fly med levende passagerer, vil være optimalt forberedte. 

LÆS OGSÅ ARTIKLEN: Pavel er medstifter af health tech-virksomheden Radiobotics

Det skal sidde i fingrene

En anden fordel ved VRpilots produkt er betjeningen af cockpittet, som ligesom det øvrige udstyr og de øvrige instrumenter kan tilpasses en specifik flytype. 

”Knapperne skal kunne betjenes helt intuitivt. Det er en meget vigtig del af flyvetræningen, at det kommer til at sidde i fingrene. Den motoriske del af træningen, der vedrører øje-hånd koordinationen er helt central for piloterne. Derfor har vi lagt mange kræfter i at udvikle teknologien, så vi kan simulere cockpittet på en måde, så det er identisk med det, der sidder i pilotens virkelige fly,” siger Thor Pauli Andersen. 

I øjeblikket arbejder de to stiftere af VRpilot på en at udvide produktet, så flere piloter kan træne sammen i det samme cockpit på en gang. 

“Vi vil gerne have, at piloterne kan befinde sig fysisk i hvert sit hjørne af verden og samtidig kunne mødes om det samme virtuelle cockpit på en super brugevenlig måde,” siger Daniel Maass. 

VRpilot forventer en massiv international ekspansion i løbet af det kommende år. 

MERE INFORMATION

Læs mere om VRpilot på virksomhedens hjemmeside