Ingeniør: Mest populære uddannelse overhovedet

Rekordmange har ansøgt om en plads på ingeniørstudierne på Aarhus Universitet. Særligt én uddannelse tordner frem.

Slår man ansøgningerne til civil- og diplomingeniør sammen, er ingeniøruddannelserne samlet klart den mest populære karrierevej. Foto: Lars Kruse.

Ingeniørstudiet er på få år blevet voldsomt populært.

Uddannelserne til både diplom- og civilingeniør kommer ind på henholdsvis fjerde- og femtepladsen over mest søgte uddannelser denne sommer. I alt 7.067 unge mennesker har søgt enten diplom- eller civilingeniøruddannelsen, hvorfor titlen til ingeniør – hvor man tæller både diplom og civil med – faktisk bliver mest eftertragtede overhovedet i 2017.

"Der er ingen tvivl om, at det her vækker glæde rundt omkring i det danske erhvervsliv. Ingeniører er i meget høj kurs, og der bliver kun brug for flere og flere i fremtiden. Vi glæder os meget over, at så mange har søgt ind - det vidner om, at de unge i stigende grad kærer sig om samfundet, når de i den grad vælger en karrierevej, hvor der er så store muligheder for at gøre en forskel," siger direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Conni Simonsen.

LÆS OGSÅ: Nye tal: Rekordmange vil være ingeniør i Aarhus

Og der bliver rift om pladserne.

På Aarhus Universitet er det særligt diplomingeniøruddannelsen Informations- og Kommunikationsteknologi, IKT, som har oplevet markant fremgang i antal ansøgere. Uddannelsesretningen er nemlig det studie, der er gået klart mest frem i antallet af førsteprioritetsansøgninger. Således har 110 unge mennesker søgt plads på studiets sommerstart, og det er hele 36 pct. flere end sidste år.

En anden højdespringer er elektronikingeniøruddannelsen på campus Herning, hvor 23 pct. flere end sidste år har søgt uddannelsen som sin førsteprioritet. Dermed er 2017 indtil videre det år, hvor allerflest har søgt uddannelsen på campus Herning, efter flere år med faldende optag. I løbet af de sidste tre år er antallet af førsteprioritetsansøgere steget hele 141 pct.

LÆS OGSÅ: Sosu-Anne blev ingeniør: "Jeg var dødtræt af systemer, der ikke virkede"

Men det er ikke kun elektronik- og it-uddannelserne, der trækker unge mennesker til.

Den klassiske bygningsingeniør er stadig den tunge dreng i klassen og den ingeniøruddannelse, der trækker allerflest ansøgninger til. Hele 519 har søgt uddannelsen, hvoraf 217 har søgt den som førsteprioritet. Sidste år var tallene henholdsvis 468 og 194, hvilket betyder stigninger i antallet af ansøgninger på henholdsvis 11 og 12 pct. Ser man på tallene her i forhold til for tre år siden, er der tale om stigninger på henholdsvis 48 og 32 pct.

AU Engineering har modtaget i alt 2.557 ansøgninger, hvoraf de 1.050 er førsteprioritet. Antallet af førsteprioritetsansøgninger er således steget med knap 10 pct. i forhold til sidste år.

Det samlede antal ansøgninger til AU Engineering udgør hele 49 pct. af samtlige ansøgninger til Det Naturvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet.

Man må således kunne konstatere, at ingeniøruddannelsen absolut er på vej fremad.