Et døgn med fremtidens grønne transportformer i Aarhus

Den internationale begivenhed Global Climathon Day kommer til Aarhus for første gang d. 25. oktober. Her kan virksomheder, NGO’er, studerende, forskere og andre borgere bringe deres viden i spil og udvikle idéer til, hvordan mikromobiliteten i byen kan blive mere bæredygtig og effektiv.

Global Climathon Day kommer til Aarhus d. 25. oktober med Aarhus Kommune og Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet som hovedarrangører. Her har byens borgere mulighed for at bidrage med idéer til, hvordan fremtidens bæredygtige transportformer i byen skal se ud. (Foto: VOI.)

150 byer over hele verden afholder Climathon d. 25.-26. oktober, hvor de på et enkelt døgn samler kræfterne om en særlig lokal klimaudfordring.

I år kommer begivenheden for første gang til Aarhus med Aarhus Kommune og Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet som hovedarrangører.

Urban transport er en kæmpe udfordring

Temaet er mikromobilitet som bæredygtig transportform, og deltagerne skal arbejde med at finde gode idéer, der kan gøre det nemmere, grønnere, mere sikkert og effektivt at transportere sig igennem byen.

”Det haster med at finde løsninger på byens miljø- og trafikproblemer. Fremtidens urbane transport kan kun blive bæredygtig, hvis vi i langt højere grad kommer til at benytte os af energieffektive, elektrificerede personlige transportløsninger. Det er essensen i mikromobilitet,” siger Corneliu Barbu, adjunkt ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Læs også artiklen: Studerende opfinder smart maskine til affaldssortering

Løbehjul og el-cykler en del af løsningen

Virksomhederne bag delecykelkonceptet Swapfiets og deleløbehjulkonceptet Voi er medværter til Climathon Aarhus, som kommer til at foregå på Dokk1.

De repræsenterer en ny tendens i verdens storbyer, hvor deleøkonomi og el-transport er blevet en del af kulturen, og det er ifølge Corneliu Barbu en interessant udvikling.

”Danmarks befolkning flytter tættere sammen i byerne, og vi har brug for transportsystemer, der understøtter denne udvikling. Samtidig vil vi gerne væk fra fossile brændstoffer, så vi kan reducere udledningen af drivhusgasser til gavn for miljøet og byboernes luftkvalitet. Men hvordan gør vi det bedst? Måske er delecykler og –løbehjul en del af løsningen, men i dag har vi faktisk slet ikke overblik over mulighederne og udfordringerne. Vi har brug for at samle kreative kræfter og kloge hoveder fra hele kommunen til at hjælpe os med at få idéer til, hvordan vi kan gøre Aarhus til showcase for resten af verden, når vi taler mikromobilitet,” siger Corneliu Barbu, adjunkt ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Målet med Climathon er at sætte fokus på storbyernes bidrag til den globale opvarmning og på mulighederne for at reducere udledningen af drivhusgasser. I Aarhus er temaet mikromobilitet i byen, og deltagerne skal arbejde med at udvikle bæredygtige løsninger til fremtidens transport i kommunen.

Alle borgere og virksomheder har mulighed for at tilmelde sig arrangementet i Aarhus d. 25.-26. oktober. Det foregår på Dokk1. Deltagelse er gratis og inkluderer forplejning.

Corneliu Barbu, adjunkt, Aarhus Universitet