Du kan stadig nå det: Nul ledighed, nul uddannelsesloft, rekordløn

Drømmer du om at gøre en forskel for miljø og mennesker i hele verden? At være med til at udvikle nye, grønne energiløsninger for fremtidens bæredygtige samfund? Og i øvrigt score kassen mens du gør det?

Vi står på tærsklen til et nyt kapitel i verdenshistorien med enorme ændringer i den måde, vi producerer, distribuerer og bruger energi på. Som ingeniør i Elektrisk Energiteknologi får du en nøglerolle i udviklingen af bæredygtig energiforsyning. Foto: Lars Kruse.

Så er det ikke for sent endnu. Der er nemlig stadig ledige pladser på vinteroptaget til diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk Energiteknologi (EE) ved Aarhus Universitet – en uddannelse, der giver carte blanche til nul ledighed, en løn i toppen af dansk erhvervsliv, og en uddannelse, der er så gigantisk et behov for, at den er undtaget fra regeringens uddannelsesloft.

"Fremtidens energiforsyning vil være baseret på vedvarende energi, og som studerende på EE vil man opnå alle de kvalifikationer, der er efterspurgt af de grønne virksomheder. Manglen på EE-ingeniører er så stor, at regeringen har tilladt, at man tager en dobbelt bachelor på netop denne uddannelse," siger udviklingschef på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet Mikael Bergholz Knudsen.

Det er der ikke noget at sige til: Bæredygtighed og vedvarende energi er ikke bare populære buzzwords, men absolutte nødvendigheder. Alt i hele verden kræver energi, men at skabe energi er ikke uden konsekvenser for både mennesker, dyr og klima, og derfor arbejder eksempelvis EE-ingeniører netop nu på nye, smarte løsninger til fremtidens samfund.

Der er derfor heller ikke noget at sige til, at EE-ingeniører er i høj kurs. Ledigheden er stort set et rundt nul, og lønnen er – efter blot 3,5 års uddannelse – blandt de 15 højeste for nyuddannede i Danmark. En nyuddannet EE-ingeniør tjener således i gennemsnit hele 38.200 kr. om måneden ifølge tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.