Dronesværme skal sikre infrastruktur i hele Europa

Nyt danskledet forskningsprojekt vil lade hele flokke af avancerede, autonome droner holde vågent øje med broer og jernbaner og rapportere, hvis noget skal repareres.

Projektet Drones4Safety har i alt ni partnere fra hele Europa. Fra Aarhus Universitet deltager bl.a. lektor Rune Hylsberg Jacobsen (tv). Foto: Peer Klercke.

Med en saltvandsindsprøjtning på over 26 mio. kr. fra EU’s rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020, håber danske forskere i et internationalt samarbejde at udvikle sværme af autonome droner, der kan inspicere vigtig infrastruktur som jernbaner og broer.

Håbet er at undgå ulykker som følge af synlig mislighold og rust, der eksempelvis i 2018 førte til kollapset af Morandi broen i Italien, hvor 43 mennesker mistede livet.

I dag udføres sådanne inspektioner nemlig af trænede helikopterpiloter, og det er selvsagt en ganske bekostelig opgave. Planen er således at lade autonome droner udføre opgaven bedre, hurtigere, sikrere og langt billigere.

Projektet hedder Drones4Safety og ledes af Syddansk Universitet. Fra Aarhus Universitet medvirker lektor Rune Hylsberg Jacobsen, som skal få flokken af selvstændige droner til at kommunikere sammen, udføre opgaver sammen, lade sig selv op og samtidig undgå at kollidere med hinanden eller andre forhindringer:

"Ligesom fugle vil hver enkelt drone i flokken have sin egen rolle. Det kræver en masse nye algoritmer og forskning, som vi med glæde kan bidrage med. Det er et meget innovativt projekt, og vi har dygtige partnere med fra hele Europa," siger han.

Hver enkelt drone i sværmen skal således udstyres med et kamera og kunstig intelligens, der vil sætte dem i stand til at konstatere fejl, revner eller andre problemer ved infrastrukturen. Dronerne skal flyve sammen i sværme og vil rapportere med GPS-koordinater, når noget ikke er, som det skal være.

Samtidig er det planen, at dronerne skal kunne lade sig selv op direkte fra jernbanekabler eller nærliggende højspændingskabler.

Projektet har i alt ni partnere fra hele Europa og ledes af lektor Emad Samuel Malki Ebeid fra Mærsk Mc-Kinney Møller instituttet på Syddansk Universitet.

Projektet forventes at kunne reducere inspektionsomkostninger med hele 15 milliarder euro årligt.

"Vi vil gerne skabe et system, der sparer tid og omkostninger og sikrer pålidelig og bæredygtig inspektion. Men vigtigst af alt kan systemet potentielt forhindre katastrofer som den, vi så i Genova i 2018, og det er en stor motivation for os alle," siger Emad Samuel Malki Ebeid.

Ud over Aarhus Universitet og Syddansk Universitet deltager Fraunhofer IMS, Delair, EUCentre, NEAT SL, Automotive & Rail Innovation Center, Deep Blue SRL og Eurocontrol. Projektet løber fra 2020 til 2023.

Projektet er blot ét af en lang række spændende projekter, som netop nu er i fuld gang på AU Engineering, Aarhus Universitet. Du kan læse om mange andre projekter i vores profilmagasin her.

Rune Hylsberg Jacobsen
Lektor, Aarhus Universitet