Det betaler sig at skrue op for energiforbruget

Et nyt studie viser, at man både kan spare penge og reducere sin CO2-udledning, hvis man bruger mere energi.

Brug 10 procent mere energi og spar 10 procent på elregningen. Det kan faktisk betale sig at bruge masser af energi, når der er rigeligt af den. Det dokumenterer forskere i en undersøgelse af, hvordan private forbrugere kan opnå de største besparelser på varmeregningen i et moderne forsyningssystem med variable elpriser. (Foto: Anders Trærup)
Ny forskning tyder på, at vi godt kan begynde og forberede os på en sparelogik, hvor "en krone sparet ikke nødvendigvis er en krone tjent". På billedet ses lektor Steffen Petersen (th). (Foto: Henrik Olsen)

Hvad er den mest optimale energiadfærd i en hverdag med variable elpriser? Forskere fra Aarhus Universitet har gennemført en teoretisk kortlægning af, hvordan privatforbrugere kan spare flest penge på varme i et moderne forsyningssystem baseret på el.

Overraskende spareråd
Kortlægningen viser overraskende nok, at man ved at bruge cirka 10 procent mere energi til opvarmning kan spare cirka 10 procent på varmeregningen og samtidig skåne miljøet med en lavere CO2-udledning.

Det skyldes, at vores energi i højere grad kommer fra bæredygtige kilder som vind og sol, forklarer Steffen Petersen, lektor ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet:

”Vi har i lang tid været vant til faste energipriser og dermed til at passe på med ikke at bruge for meget energi. Men vores studie viser, at vi i en verden med en stigende andel af vedvarende energi i energiproduktionen og variable energipriser skal til at lægge denne sparelogik på hylden og tænke helt anderledes omkring vores forbrug.”

Resultaterne af kortlægningen er netop optaget i det videnskabelige tidsskrift Energy and Buildings.

Brug energi og spar penge
Forskerne har brugt bygningssimuleringer og avancerede beregningsmodeller til at nå frem til den mest hensigtsmæssige måde at bruge energi til rumopvarmning på, og det ser altså ud til, at det betaler sig at fyre godt op på de tidspunkter af døgnet, hvor strømmen er billig.

”Vi har eksperimenteret med en intelligent form for styring af varmesystemet, som har til mål at minimere udgifter til rumopvarmning uden at gå på kompromis med brugernes komfort. Resultatet er, at man om natten kan bruge store mængder af energi til at opvarme bygningens termiske masse, hvorefter man kan skrue ned for varmen i morgenspidsen og i løbet af dagtimerne, når det samlede strømforbrug og energiprisen er på sit højeste. På den måde bruger man mere energi, men sparer rent faktisk penge og aflaster samtidig energiforsyningen,” siger lektor Steffen Petersen.

Forskerne kan desuden styre rumopvarmningen med fokus på at reducere CO2-udslippet og på den måde undgå, at den økonomiske gevinst ved at bruge mere energi, når den er billig, går ud over miljøet.

Intelligente bygninger på vej
På Aarhus Universitet er forskerne allerede godt i gang med at udvikle første udgave af et praktisk anvendeligt computersystem til at styre bygningers energiforbrug optimalt i forhold til både at opnå  økonomiske besparelser og ”grønne” gevinster.

I den kommende tid skal systemet testes i en række aarhusianske husstande og på sigt muligvis videreudvikles til kommerciel brug.

”Vi vil bruge de muligheder, teknologien giver os, til at gøre vores bygninger mere selvkørende. De skal helt automatisk kunne forudsige og tilpasse sig vores adfærd og ønsker til komfort. Om få år tror jeg, at det vil være en selvfølge, at en bygning kan spå om hvilket varmebehov, beboerne har i morgen, og at den også kan beregne, hvornår det så er miljømæssigt bedst og billigt at bruge energi for at dække dette behov,” siger Steffen Petersen.

Mere information

Forskningsresultaterne knytter sig til projektet Virtual Power Plant for Smart Grid Ready Buildings and Customers (VPP4SGR).

Læs mere på projektets hjemmeside

Steffen Petersen, lektor, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet