CO2-udledninger fra byggepladser skal kortlægges med Internet of Things

Beregninger af et byggeris energiforbrug og CO2-udledninger er i dag baseret på producentoplysninger i manualer og datablade og ikke faktisk forbrug. Et nyt forskningsprojekt har til formål at bestemme kulstofemissioner i faktiske byggerier ved hjælp af Internet of Things (IoT) og simulationer.

Forskningsprojektet, der går under navnet “Predictive carbon emissions monitoring and control system for earthwork and interior work using simulation and remote sensing technologies”, bliver til i samarbejde med de to danske it-virksomheder Clevertrack ApS og Acembee ApS, der udvikler Internet of Things-sensorer. Foto: Istock

Danmarks bygge- og anlægsklynge We Build Denmark har skudt 1 million kroner i et nyt forskningsprojekt, som skal skabe et sensornetværk, der kan overvåge kulstofemissioner i realtid for byggeprojekter.

Formålet er at skabe en database for et simuleringsværktøj, der meget præcist skal kunne efterligne og forudsige byggeprojekters energiforbrug og kulstofemissioner helt ned til mindste detalje. På den måde skal bygherrer i fremtiden kunne dokumentere byggeriers emissioner og forbrug baseret på faktiske tal og ikke blot på producentoplysninger.

”For at overholde byggeriets standarder for energiforbrug og CO2-emissioner beregner man i dag et byggeris samlede udledninger og forbrug på baggrund af oplyste tal i manualer og faktaark fra producenter af diverse maskiner, værktøjer, belysning og andre nødvendigheder på byggepladsen. Sådanne estimater er imidlertid unøjagtige på grund af det store antal energiforbrugende og CO2-udledende kilder og manglen på faktiske historiske data. For at løse denne udfordring har vores projekt til formål at levere en langt mere præcis måling af energiforbrug og kulstofemissioner på byggepladser ved at implementere et netværk af IoT-sensorer. Sensorerne vil levere data i realtid og give et billede af det samlede energiforbrug og emissioner, som er upraktisk at beregne nøjagtigt med eksisterende metoder," forklarer adjunkt Jhonattan Martinez Ribon, der leder projektet.

”Vi bruger sensorerne til at måle alle energiforbrugene og kulstofudledende kilder på en byggeplads. Vi måler f.eks. maskiners position, effektivitet og tomgangstid. Vi kan så beregne brændstofforbruget og CO2-emissionerne og bruge disse data som grundlag for modellen,” siger Jhonattan.

Projektet er første i en serie, påpeger forskeren, og er i udgangspunktet beregnet til jordarbejde og indvendigt arbejde på en byggeplads. Men det kan udbygges med sensorer i alle retninger, siger han:

”Energiforbrug og udledning af CO2 er kun een bekymring. Vi kan også bruge sensorer til f.eks. at måle arbejdernes velbefindende eller en lang række andre variabler, der til sammen har til formål at forbedre byggeriet.”

Projektets samlede budget er 2 millioner kr, hvoraf den ene million er bevilget af We Build Denmark. Systemet forventes at nå et såkaldt Technology Readiness Level (TRL) på 5, hvilket betyder, at det vil blive testet og valideret både i laboratorie- og byggescenarier. Projektet har til formål at give værdifuld indsigt i udviklingen af emissionsovervågnings- og kontrolsystemer, der bidrager til at reducere CO2-fodaftrykket i byggebranchen.

Projektet løber i halvandet år.

Adjunkt Jhonattan Martinez Ribon
Aarhus Universitet, Institut for Byggeri og Bygningsdesign