Center for øre-EEG officielt åbnet

Der var fulde huse, da verdens første center for øre-EEG blev indviet på Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, fredag d. 28. februar.

”Der sker meget på ingeniørområdet i Aarhus. Vi er ved at opbygge et ingeniørsetup her, som kan konkurrere med de bedste i Europa. Og øre-EEG er et af de domæner, hvor vi i samarbejde med den virkelige verden viser, at vi kan føre an," lød det fra institutleder Thomas S. Toftegaard til åbningen af universitetets nye center for øre-EEG. Foto: Jesper Bruun
Øre-EEG-metoden åbner op for helt nye muligheder for at måle hjerneaktivitet, og håbet er bl.a., at det kan bringe os et skridt videre i forståelsen af den menneskelige hjerne. Foto: Jesper Bruun

Øre-EEG er næppe et ord, der er på manges læber endnu, men det bliver det, hvis det står til professor Preben Kidmose, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus universitet, som fredag den 28. februar åbnede sit nye Center for Øre-EEG - verdens første og hidtil eneste af sin slags.

”Jeg er stolt over at åbne dette første center af sin slags. Det er et vigtigt skridt for os som teknisk fakultet og et godt eksempel på at være ledende inden for forskning, der kan gøre en forskel for samfundet og løse reelle problemstillinger. Det, vi gerne vil være kendte for: Innovation og iværksætteri, når det er bedst,” lød det bl.a. fra dekan for fakultetet for tekniske videnskaber, Eskild Holm Nielsen, til åbningen.

Centeråbningen kommer ovenpå en bevilling på i alt 20 mio. kr. fra familierne bag WS Audiology og UNEEG medical samt William Demant Fonden, der står bag Oticon.

Målet er at videreudvikle en helt særlig metode til at måle elektrisk aktivitet fra hjernen via øret, kaldet øre-EEG (øre-ElektroEncefaloGrafi).

”Der er store muligheder i denne teknologi, og jeg er meget glad for den støtte, vi nu har modtaget til åbningen af centret. Jeg håber, vi kan fortsætte det gode samarbejde og endda styrke det i fremtiden,” lød det fra professor Preben Kidmose, som leder forskningsgruppen Bioelectrical Instrumentation and Signal Processing, der i dag er verdensførende på området.

Øre-EEG-metoden måler de ekstremt små spændingsændringer på hudens overflade inde i øret, som skyldes elektrisk aktivitet i hjernens neuroner. Den beskyttede og mere diskrete placering af selve apparatet gør metoden attraktiv i forhold til traditionelle EEG-målinger, som gør brug af elektroder placeret oven på hovedet.

”Stort tillykke til dig Preben. Du har været en pioner på området i årevis, og det er virkelig velfortjent, at vi nu kan åbne dette center her på Aarhus Universitet,” lød det fra institutleder Thomas S. Toftegaard, som desuden lagde vægt på teknologiens vigtighed for universitetets ingeniørsatsning:

”Der sker meget på ingeniørområdet i Aarhus. Vi er ved at opbygge et ingeniørsetup her, som kan konkurrere med de bedste i Europa. Og øre-EEG er et af de domæner, hvor vi i samarbejde med den virkelige verden viser, at vi kan føre an.”

En af de helt store fordele ved metoden er, at den muliggør måling af hjerneaktivitet uden for laboratoriet, på en diskret og minimalt indgribende måde, over lang tid, og på store populationer af mennesker. Det åbner op for helt nye muligheder for at måle hjerneaktivitet, og håbet er bl.a., at det kan bringe os et skridt videre i forståelsen af den menneskelige hjerne.

”Øre-EEG er en platform, vi har ønsket os i lang tid: Muligheden for at måle de elektriske signaler fra hjernen over længere perioder åbner op for helt nye grænser – helt nye muligheder, som var slet og ret umulige førhen,” sagde Richard Tøpholm, CTO ved UNEEG Medical, til åbningen.

Han blev bakket op af Lars Nørby Hansen, formand for William Demant fonden:

”Jeg håber, at dette nye center kan være med til at modne feltet for øre-EEG og samtidig sikre langvarig forskningsaktivitet og tiltrække studerende og unge forskere til området.”

Centeråbningen har ligeledes stor betydning for Aarhus Universitets digitaliseringsstrategi, som bl.a. har fokus på forskning i næste generations teknologi og metoder til at monitorere og samarbejde med den menneskelige hjerne.

Jesper Bruun
Presseansvarlig