Best Paper Award: Niloofar Yazdani

Ph.d.-studerende og elektronikingeniør Niloofar Yazdani har for nylig vundet en Best Paper Award for sin forskning i netværkskodning til den internationale IEEE-konference i Sydafrika.

Ph.d.-studerende og elektronikingeniør Niloofar Yazdani er uddannet fra K.N. Toosi University of Technology i Iran og kom til Danmark for 1,5 år siden med sin mand og sin 4-årige datter. Foto: Jesper Bruun.
Forskningsgruppen Network Computing, Communications and Storage (NETX) på Institut for Ingeniørvidenskab ledes af lektor Daniel Lucani Rötter.

Tillykke til den 30-årige ph.d.-studerende Niloofar Yazdani, som vandt en Best Paper Award for sin forskning i netværkskodning til den internationale IEEE-konference om trådløs netværksteknologi i Sydafrika forleden.

Niloofar vandt prisen, fordi hun har foreslået en ny form for netværkskodning kaldet ”Revolving Codes”, som kan gøre netværksteknologi hurtigere og mere stabilt i fremtiden. Metoden bringer helt ny viden i spil på området og kan bl.a. gøre Internet of Things-systemer mere energieffektive og robuste.

Niloofar er uddannet elektronikingeniør fra K.N. Toosi University of Technology i Iran og kom til Danmark for 1,5 år siden med sin mand og sin 4-årige datter. Sammen med sin mand ønskede hun at finde et sted, hvor de begge kunne tage en ph.d. på samme universitet, og her faldt de over Aarhus Universitet, hvor de nu begge er ansat som ph.d.-studerende på Institut for Ingeniørvidenskab.

Niloofar Yazdani er en del af forskerteamet Network Computing, Communications and Storage (NETX)Institut for Ingeniørvidenskab, som arbejder på at løse nogle af de mange udfordringer, der eksisterer inden for moderne og fremtidig cloud- og edge computing og netværks- og lagringsteknologi samt disse teknologiers design og implementering på næste generations internet, Internet of Things, cloud systemer og det taktile internet.

Forskergruppen ledes af lektor Daniel Lucani Rötter.