Aarhus Universitet støtter nyt biotek-initiativ i Kalundborg

Kalundborg bliver omdrejningspunkt for projektet Biomanufacturing Project House (BPH), som skal tiltrække ingeniørstuderende på kandidatniveau fra ind- og udland og styrke Kalundborgs førerposition på biotek-området. Med i bestyrelsen for BPH er bl.a. institutleder Lars Ditlev Mørck Ottosen fra Aarhus Universitet.

Biomanufacturing Project House er et nyt biotek-initiativ, der skal tiltrække studerende på kandidatniveau til Skandinaviens største bioindustrielle klynge i Kalundborg. Foto: AP Pension

Med 120 mio. kr. i ryggen fra bl.a. Novo Nordisk Fonden skal Kalundborg skabe fysiske rammer og indhold for et helt nyt forsknings- og uddannelsesprogram, der skal tiltrække studerende på kandidatniveau fra ind- og udland.

Projektet hedder Biomanufacturing Project House (BPH), og ambitionen er at styrke Kalundborgs position som Skandinaviens største bioindustrielle klynge og dermed styrke hele produktionsdanmark.

Bestyrelsen for projektet er nu sat og med ombord er professor og institutleder ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, Lars Ditlev Mørck Ottosen:

"Bioteknologi danner hele grundlaget for, hvordan vi løser de store samfundsmæssige udfordringer relateret til klima, bæredygtighed og sundhed. Det er helt afgørende for den biobaserede produktion relateret til grøn omstilling, cirkulær bioøkonomi og medicin, og derfor synes jeg, det er meget positivt, at vi med BPH nu styrker hele Danmarks position på området," siger han.

BPH vil blive drevet i regi af Professionshøjskolen Absalon, der uddanner diplomingeniører i Kalundborg. Det nye projekthus, der udgør de fysiske rammer for BPH, opføres side om side med professionshøjskolens kommende campus i Kalundborg, der står færdigt i efteråret 2021.

Ved BPH skal studerende fra danske og internationale universiteter udføre anvendt forskning inden for bioproduktion, cirkulær produktion, industri 4.0 og relaterede områder i samarbejde med lokale industriaktører.

De første studerende begynder projektarbejdet i BPH i starten af 2022, og det er planen at gennemføre 75 kandidatprojekter i den første projektperiode, som løber til 2026.

"Initiativet er en fantastisk god nyhed for Kalundborg. Flere studerende får mulighed for at udføre brancherelevant forskning i samarbejde med de industrielle aktører, ligesom virksomhederne for første gang vil få adgang til et lokalt forskningsmiljø. De studerende vil desuden knytte bånd til virksomheder og området, og forventningen er, at det vil skabe relationer og synliggøre lokale karriereveje, så flere får lyst til at blive," siger Martin Damm, borgmester i Kalundborg Kommune i en pressemeddelelse.

Ca. 15 projekter vil årligt være tilgængelige for de studerende, og samarbejde med bl.a. DTU, Syddansk Universitet, Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet skal sikre en bred rekrutteringsbase.

De studerende får tilbudt stipendier på 5–12 måneders ophold i Kalundborg med bolig og adgang til forskningsfaciliteterne i BPH.

Byggeriet forventes igangsat i 2021, og de første studerende forventes at påbegynde projektarbejdet i starten af 2022.

Professor Lars Ditlev Mørck Ottosen
Mail: ldmo@eng.au.dk