Aarhus-ingeniører bygger kvanteproblemer i megastørrelse

En flok maskiningeniører fra Aarhus Universitet er i fuld gang med at bygge en fysisk udgave af et helt særligt computerspil. Håbet er, at få flere mennesker til at spille spillet – for det er den eneste måde, hvorpå man kan færdiggøre den monstercomputer, der gemmer sig i kælderen under universitetet.

De tre diplomingeniørstuderende i Maskinteknik (fra venstre) Carl Arnkil, Mads R. Thomsen og Chris Graversen, som er i gang med at bygge en fysisk udgave af computerspillet Quantum Moves.

I kælderen under Aarhus Universitet har man i mange år været i gang med at bygge en ualmindeligt kompliceret computer, en såkaldt kvantecomputer; næste generations computere, der på et splitsekund kan løse problemer, som i dag er uløselige.

For at komme i mål med projektet mangler man dog en vigtig ingrediens, som kun en hulens masse almindelige mennesker kan bidrage med: Intuition. Til det formål har kvantefysikere ved universitetet udviklet et computerspil, Quantum Moves, som tre ingeniørstuderende nu er i gang med at lave en fysisk udgave af.

LÆS OGSÅ: Anders er maskiningeniør: "Det er spændende, sjovt, udfordrende, kreativt og tværfagligt."

Spillet handler om et lille bæger fyldt med væske, som bedst og hurtigst skal fragtes fra A til B uden om nogle forhindringer, uden at væsken skvulper over. Lyder det kompliceret? Måske ikke umiddelbart, men det er faktisk et beregningsmæssigt helvede, som selv de kraftigste computere i dag ikke kan finde en løsning på. Væsken består nemlig af atomer, universets mindste byggesten, der nærmest som vand ligger og skvulper rundt i bægeret – og skvulp duer ikke, når det netop er i disse ubegribeligt små byggesten, at computeren lagrer data.

Den fysiske udgave, de diplomingeniørstuderende fra maskinteknik ved Ingeniørhøjskolen nu er i gang med at bygge, ligner spillet næsten til forveksling, men her er koppen med atomer forstørret væsentligt op, samtidig med at spilleren bruger en Wii-controller til at føre koppen rundt på banen med.

"Forsøger man at køre den hurtigste vej med koppen, taber man måske en masse vand i forhold til at accelerere langsomt op og bevæge sig i bløde kurver. De kvantemekaniske ligninger, der ligger til baggrund for selve computeren, vi bygger på Aarhus Universitet, er selvfølgelig væsentlig mere komplekse end både computerspillet og den fysiske repræsentation, men ved at aflæse de intuitive valg, mennesker gør for at komme gennem spillet, kan vi komme tættere på at løse opgaven med faktisk at bygge kvantecomputeren," siger Claus Melvad, lektor på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅ: Sosu-Anne blev ingeniør: "Jeg var dødtræt af systemer, der ikke virkede"

Målet med den fysiske realisering af spillet er at udstille det ”citizen science”-projekt, som computerspillet faktisk er. Det betyder, at man beder befolkninger om hjælp med at løse videnskabelige problemer, fordi computere i dag ikke har de intuitive færdigheder, mennesker har.

"Det handler om at gøre både børn og voksne interesserede i at være med, for jo flere vi får til at spille spillet, desto hurtigere kan vi få løst de beregningsmæssige udfordringer, vi står med, når vi bygger kvantecomputeren," siger lektor Jacob Sherson fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Lektor Claus Melvad

Læs til maskiningeniør:

Du kan læse til diplomingeniør i Maskinteknik på 3½ år:

Efter diplomingeniøruddannelsen kan du læse videre til på den to-årige kandidatuddannelse til civilingeniør i Mekanik: