370 elever havde bæredygtighed på skoleskemaet

Måske er de den gymnasieårgang, der nu ved mest om bæredygtighed i hele landet. I hvert fald blev 370 elever fra Aarhus Tech lidt klogere, da de fredag fik præsenteret den nyeste viden og teknologi i forbindelse med en temadag på Aarhus Universitet.

De mange HTX-elever fik bl.a. mulighed for at bygge droner sammen med nogle af verdens førende drone-forskere. Foto: Jesper Bruun.

Grundfos var der. LEGO var der. Nogle af verdens førende forskere var der. Alle havde de ryddet kalenderen for at tilbringe dagen sammen med de mange fremmødte unge og deres lærere. Sammen havde de ét fælles mål: At inspirere til at vælge en uddannelses- og karrierevej med bæredygtighed højt på dagsordenen.

”Det er her det hele starter. Disse gymnasieelever har sikkert alt muligt andet i tankerne lige nu, men vi vil gerne have dem til at forstå, at de som generation får en kæmpe opgave med at løse nogle af samfundets  udfordringer omkring bæredygtighed. Vores håb er, at de opnår en lidt mere nuanceret forståelse af temaet både fra et videnskabeligt perspektiv og fra et virksomhedsperspektiv. I sidste ende håber vi selvfølgelig også, at de om et par år har de evner og det engagement, der skal til for at søge ind på en videregående uddannelse, hvor de kan gøre en forskel,” siger Thomas S. Toftegaard, institutleder, Institut for Ingeniørvidenskab.

Læs mere om ingeniøruddannelser ved Aarhus Universitet

Talenter skal i spil allerede i gymnasiet
For eleverne på Aarhus Tech var besøget på universitetet et startskud til deres teknologiprojekt om bæredygtighed i 2.g.

"Hvis Danmark skal være grønt foregangsland, kræver det, at vi sætter vores unge talenter i spil så tidligt som muligt, og i samarbejde med universitetet har vi her mulighed for at give vores elever en førstehåndsoplevelse med de nye teknologier, der kan være med til at løse nogle af de problemer verdenssamfundet står overfor," siger Mogens Enevoldsen, uddannelsesdirektør, Aarhus Tech.

Det var AU Engineering og Institut for Datalogi på fakultetet Science and Technology, der stod bag arrangementet, hvor eleverne både deltog i forelæsninger og teknologi-workshops.

Her kunne de få en smagsprøve på, hvad det vil sige at arbejde eksperimentelt med teknologi til bæredygtighed inden for områder som digitalisering, robotteknologi og kunstig intelligens. For eksempel skulle nogle af eleverne designe droner, mens andre skulle forvandle græs til proteinrig mad eller sejle med undervandsrobotter i havnebassinet ved Navitas,

En fremtid med fokus på grøn teknologi
Mathias Sander er en af de mange unge, der om få år skal vælge uddannelse, og for ham var det helt nyt at besøge universitetet.

”Bæredygtighed fylder meget på vores uddannelse i alle fag, og det er derfor interessant at høre om, hvordan man arbejder med det her på ingeniøruddannelserne og i virksomhederne. Jeg vil sige, at jeg er blevet helt overbevist om, at bæredygtighed bliver et tema i mit fremtidige studie- og arbejdsliv. Det er noget, vi alle kommer til at mærke hver eneste dag, og det er noget, vi ikke kommer udenom på studiet – i hvert fald ikke, hvis vi vil være ingeniører. Jeg kan godt lide tanken om, at man med den uddannelse, man vælger, kan komme til at præge udviklingen,” siger han.

Mathias Sander overvejer nu at søge ind på en bygningsingeniøruddannelse, når han er færdig med gymnasiet.