Aarhus University Seal

Ingeniørstuderende: ”Vi har pligt til at løse verdensmålene”

Der er verdensmål på skemaet denne uge, hvor ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet arbejder sammen med studerende fra hele verden om at finde nye idéer til, hvordan vi kan spare på klodens vandressourcer. Det sker som led i den internationale CDIO Academy and Innovation Challenge 2019.

”Byggeri er en kæmpe klimasynder, og som bygningsingeniør kan jeg være med til at gøre en stor forskel på det område nu og i fremtiden," siger ingeniørstuderende Maiken Bentsen. Foto: Jesper Bruun.

Vand er nummer tre på listen over verdens mest kritiske ressourcer, og flere steder på kloden er der slet ikke adgang til rent drikkevand.

Alligevel skyller vi hver dag i tusindvis af liter mere eller mindre rent vand direkte ud i kloakken. Det problem er vi som samfund nødt til at reagere på, og det er et af omdrejningspunkterne i den internationale studenterkonkurrence CDIO Academy and Innovation Challenge 2019, der løber af stablen i denne uge på Aarhus Universitet.

I forbindelse med konkurrencen har flere virksomheder og non-profit-organisationer i FN Verdensmåls tegn stillet opgaver på reelle problemstillinger til både danske og internationale ingeniørstuderende.

Herunder den humanitære hjælpeorganisation Ingeniører Uden Grænser, der bl.a. arbejder med at skaffe rent vand til små landdistrikter i udviklingslande, hvor indbyggerne alle lever under en fattigdomsgrænse på 1,9 dollars om dagen.

Også pumpevirksomheden Grundfos deltager, og her søger man nye, innovative idéer og løsninger til, hvordan man kan bygge store bygninger og fabrikker, der overhovedet ikke udleder vand, men som opsamler alt brugs- og spildevand og genbruger det hele i bæredygtighedens tegn.

Den civilingeniørstuderende Maiken Bentsen er en af de danske deltagere i konkurrencen, og hun samarbejder nu med unge mennesker fra fire forskellige lande om netop Grundfos’ såkaldte zero-liquid-discharge-byggeri.

”Byggeri er en kæmpe klimasynder, og som bygningsingeniør kan jeg være med til at gøre en stor forskel på det område nu og i fremtiden. Det er fedt, at vi så direkte arbejder for at løse et verdensmål, og det er fedt, at man kan samles så mange om at gøre det. Det synes jeg, vi har pligt til som ingeniører. Det er teknologien, der skal skabe fremtiden, og bæredygtighedsaspektet er den helt primære grund til, at jeg overhovedet deltager i denne konkurrence,” siger hun.

CDIO Academy and Innovation Challenge 2019 er en international konkurrence, hvor ingeniørstuderende arbejder sammen i projektgrupper på reelle, konkrete problemstillinger stillet af virksomheder og organisationer fra rundt omkring i verden.

Og det betyder meget, at man faktisk arbejder med et reelt problem, mener Maiken Bentsen:

”Det, at vi anvender vores viden i konkrete problemstillinger, giver en stor forståelse for tingene, og gør problemerne håndgribelige. Man forstår derfor meget let, hvorfor man skal have en dyb forståelse for eksempelvis fysik og matematik, men det motiverer utroligt meget, at man bruger sin viden i specifikke, reelle situationer.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Maiken (yderst th) samarbejder med ingeniørstuderende fra hele verden i sit projekt, der går ud på at finde løsninger til, hvordan man undgår, at bygninger udleder vand. Foto: Jesper Bruun. 

Konkurrencen startede den 24. juni og løber indtil torsdag den 27. juni, hvor samtlige grupper skal pitche deres løsningsforslag til en samlet, international jury.

CDIO, som står for Conceiving – Designing – Implementing – Operating, er en international læringsramme for ingeniøruddannelser, der i bund og grund går ud på at arbejde problemorienteret. Metoden skal sikre, at ingeniørstuderende lærer at omsætte deres teoretiske viden til gennemtænkte og værdiskabende løsninger.

Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet blev optaget i det prestigefulde CDIO-netværket i 2010. Uddannelsesinstitutionerne i netværket skal leve op til en række internationale standarder.

Du kan læse mere om CDIO Academy and Innovation Challenge 2019 her.


Læs mere om ingeniøruddannelserne