Mød de nyuddannede ingeniører fra Aarhus Universitet 2017

Sommeren står for døren og byder på skybrud og druknede festivaler, og det betyder samtidig, at det er dimittend-tid! Aarhus Universitet åbnede i dag dørene for 266 nye ingeniører, der med diplomer i hånden kan byde sig ind på et hungrende arbejdsmarked.

En af dem er den 24-årige nybagte maskiningeniør Mads Thomsen, og han har kun ét signal at sende til de mange unge, der lige nu går og overvejer, hvilken uddannelse de skal tage: Bliv ingeniør!

"Jeg vil ikke lave en salgstale, men jeg må indrømme, at studiet virkelig er bygget godt op. Det, der fangede mig, er den der Georg Gearløs-del af studiet. Det der med at løse problemer og lave projektarbejde, hvor man selv skal ud og finde ud af, hvordan hulen man skal løse det. Det er jeg helt pjattet med," sagde han.

Mads kan kalde sig diplomingeniør i dag torsdag, men det er ikke helt nok for ham. Han hopper direkte videre til civilingeniøruddannelsen på trods af, at industrien skriger på nye maskiningeniører med tilbud om endog ganske høje lønninger.

"For mig handler det ikke om lønnen. Jeg er ikke helt færdig med at læse endnu. Jeg nyder det, og jeg nyder fællesskabet," sagde han.

Den tanke kan de tre netop færdiguddannede civilingeniører i mekanik, 27-årige Morten Andersen, 28-årige Jesper Rask og 26-årige Jakob Wittendorf godt nikke genkendende til. De har taget netop den overbygning som Mads Thomsen efter sommeren skal i gang med, og de er nu alle tre klar til at indtage verden.

"Vi kan alle tre nu gå ud og nærmest vælge vores eget job. Håber vi i hvert fald. Det er i hvert fald det, vi alle sammen går og siger til hinanden," lød det fra Morten med et smil på læben.

De har alle bestået sidste eksamen med et flot 12-tal, men vil dog unde sig selv en smule ferie, inden jobsøgningen går i gang.

En af dem, der ikke behøver at bekymre sig om at skrive ansøgninger, er 24-årige Mia Sørensen. Hun er netop dimitteret som civilingeniør i kemi, hvor hun skrev speciale for virksomheden Foss. Og det gik så godt – endnu et 12-tal – at hun allerede for to måneder siden kunne skrive under på en kontrakt på et fast job.

"Det er dejligt allerede at have et job med en god løn. Det giver en god ro på det hele, at man ikke skal bekymre sig om at lede nu her," sagde hun.

Den del skal 27-årige Cathrine Juhl dog til nu. Hun er netop blevet færdig som civilingeniør i biomedicinsk teknologi, og hun regner ikke med, at der bliver meget sommerferie i år. Men som vejret ser ud, er det næsten også ligegyldigt:

"Jeg var på Tinderbox, så det var min sommerferie," sagde hun, men understregede samtidig, at hun er meget optimistisk og i øvrigt glad for, at der er mange gode jobs at få fingre i:

"Det er rart at vide, at man ikke skal gå ledig så længe."

Det handler dog ikke altid om at skynde sig ud og få et job, slog direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Conni Simonsen, fast i sin tale til de dimitterende diplomingeniører:

"Lige meget hvilken vej i vælger at gå, er det første skridt ind på at arbejde markedet altid det største. Det er vigtigt aldrig at tage noget for givet, men være åbne for at det rigtige job måske ikke ligger lige foran hoveddøren," sagde hun, inden hun ønskede de mange hundrede dimittender tillykke med veloverståede eksaminer.

Også formand for Rådet for Ingeniørstuderende Aarhus, Pernille Louise Kjeldgaard, gav et par ord med på vejen:

"Der er brug for sådan nogle som jer derude, for det er altid vigtigt at have mennesker, som er uddannet i at løse problemer på en kreativ måde. Vi elsker at løse problemer," sagde hun og tilføjede med et glimt i øjet: "Og hvis der ikke lige er et, kan man altid skabe et."