Mød Ekaterina - fjernstuderende Elektronik, Herning

Ekaterina Wyss Storm, studerende på 1. semester: "Jeg gik efter min drøm og har intet at fortryde"

Jeg hedder Ekaterina, og læser på 1. semester af elektronikingeniøruddannelsen i Herning, men bor i København. Jeg er gift, har 2 børn og har arbejdet i rejsebranchen i mange år. Jeg havde længe gået med tanken om at tage en ingeniøruddannelse i stedet for den humanistiske, jeg i første omgang havde valgt. Rent økonomisk og praktisk som småbørnsfamilie virkede det dog urealistisk lige indtil den dag, jeg så en video om at læse Elektronik som fjernundervisningsforløb.

Jeg sendte en e-mail til den uddannelsesansvarlige med det samme for at høre mere og startede derefter på uddannelsen i august. På det tidspunkt var min datter kun 5 måneder gammel, men jeg oplevede, at det fint kunne lade sig gøre at få studie- og familielivet til at hænge sammen.

Som online-studerende kan man læse, hvor man vil, og når man vil, hvilket giver stor fleksibilitet. Hele mit studieforløb foregår online og hjemmefra. Man skal være på campus i Herning enkelte gange i løbet af et semester i forbindelse med introdagen og nogle få eksaminer, og så er man selvfølgelig velkommen til at deltage fysisk i undervisningen, når man kan og vil. Ellers følger man undervisningen synkront ved hjælp af en smart IT-løsning. Så kan man stille spørgsmål og være med til diskussioner i klassen, selvom man sidder hjemme eller andre steder i verden. Alle forelæsninger bliver optaget og gemt på vores læringsplatform, så man kan altid gå "tilbage i tiden" og repetere stoffet.

At være fjernstuderende kræver meget selvdisciplin og prioritering i forhold til, hvordan man bruger sin tid. Jeg laver tit mine lektier i parken, når jeg går tur med barnevognen, og jeg har altid alle mine studiebøger med i rygsækken, så jeg kan udnytte tiden, når børnene er faldet til ro.

Selvom jeg kun studerer på 1. semester, synes jeg, at elektronikingeniøruddannelsen er meget spændende og åbner for mange muligheder i fremtiden. Det er en meget praksisorienteret uddannelse, og allerede fra dag 1 lærer vi at koble teorien sammen med 'hands-on'-erfaring ved hjælp af 'Lab-in-a-box', som vi alle har fået med hjem. Underviserne er altid klar til at hjælpe og vejlede, uanset om det drejer sig om problemer i læsegruppen, trivsel på studiet, eller om der er noget af stoffet, man ikke helt har forstået.

Ingeniøruddannelsen er meget krævende, men jeg har besluttet, at jeg vil gøre mig umage for at bestå alle eksaminerne, så jeg i fremtiden vil kunne sige: "Jeg gik efter min drøm og har intet at fortryde".​

Læs om uddannelserne: