Bæredygtigt landbrug – græs som svinefoder

Undervisningsmaterialet om ”græs som svinefoder” giver dig et indblik i, hvorfor netop græs er et godt og bæredygtigt alternativ til traditionelt svinefoder som fx korn- og soyaprodukter. Materialet tager dig med ind i forskerenes verden, hvor du introduceres til de problemstillinger og udfordringer, som forskerne står overfor.

Center for Cirkulær Bioøkonomi (CBIO), Aarhus Universitet

I nyhederne på TV MIDTVEST den 23. maj 2018 var der et indslag om indvielsen af Aarhus Universitets nye Center for Cirkulær Bioøkonomi i Foulum. Se nyhedsindslaget hvor der blandt andet orienteres om forskning i mulighederne for at bruge græs som svinefoder.

Se også videoen hvor Center for Cirkulær Bioøkonomi præsenterer de problemstillinger, der lægger til grund for centrets oprettelse.

Introduktion til forskningen i brug af græs som svinefoder

Den bedste introduktion til forskningen i brug af græs som svinefoder er videoen med et interview med adjunkt Morten Ambye-Jensen, Institut for ingeniørvidenskab, AU hvor han gør rede for de forskelige muligheder, udfordringer og perspektiver, der er i forskningen – herunder også det samarbejde som centret har med en række små og store virksomheder inden for landbrug og fødevareområdet.

Se også videoen, hvor Morten Ambye-Jensen giver en kort introduktion til Center for Cirkulær Bioøkonomi ud fra den synsvinkel, han arbejder ud fra.

Organisationen SEGES – som indgår i samarbejdet om udviklingen af græsprotein – har lavet en fin lille video af den såkaldte græsjuice maskine der indgår som en central del i omdannelsen af græsprotein til svinefoder.

Materiale om forskningen i brug af græs som svinefoder

En god indgangsvinkel til forskningen om brug af græs som svinefoder er CBIOS hjemmeside:

I dette link er der mere videomateriale og forskelligt læsestof om emnet – gå selv på jagt efter flere oplysninger og informationer på CBIOS hjemmeside:

Nedenfor er der en række centrale tekster om noget kernestoffet i brugen af græs som svinefoder:

Under Supplerende materiale til emnet finder du flere artikler mv. om udfordringer, muligheder og perspektiver i brugen af græs som svinefoder – og på sigt måske også som menneskeføde inden for fødevareindustrien.

Opgave

CBIO Aarhus Universitets Center for Cirkulær Bioøkonomi