Stor interesse for AU’s Center for Digitale Tvillinger

6. maj 2019 slog Aarhus Universitet dørene op til Danmarks første center for digitale tvillinger. Centret holdt åbent hus den 27-29. januar, hvor interesserede fra hele Europa troppede op.

"Forskning i digitale tvillinger kommer til at få stor betydning for både danske og udenlandske virksomheder af alle slags, og det er tydeligt at mærke, hvordan rigtig mange virksomheder er ivrige efter at være med," siger professor Peter Gorm Larsen i forbindelse med åbent hus på universitetets Center for Digital Twins. Foto: Lars Kruse.

Institut for Ingeniørvidenskabs nye Deep Tech Experimental Hub slog den 27-29. januar dørene op til gæster fra hele Europa, da AU’s Center for Digitale Tvillinger, Danmarks første af sin slags, holdt åbent hus.

Centret er et af verdens første forsøg på med forskningsøjne kritisk at arbejde akademisk med digitale realtids-modeller af cyber-fysiske systemer, såkaldte digitale tvillinger, som spås en stor fremtid for moderne industrivirksomheder.

”Vi mærker en kæmpe interesse for det her felt fra hele verden. Forskning i digitale tvillinger kommer til at få stor betydning for både danske og udenlandske virksomheder af alle slags, og det er tydeligt at mærke, hvordan rigtig mange virksomheder er ivrige efter at være med,” siger professor Peter Gorm Larsen, som både leder centeret for digitale tvillinger samt centeret DIGIT, der sigter efter at bringe universitetet ind i den globale elite inden for forskning i digitale teknologier.

Han fortsætter:

”Vi havde gæster fra eksempelvis Norge, Italien og Rumænien, og vi har etableret nye samarbejder på tværs af grænserne. Der har været en fantastisk stemning og samarbejdsiveren er stor,” siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Åbent hus på Aarhus Universitets Center for Digital Twins. Foto: Lars Kruse.

AU’s Center for Digitale Tvillinger åbnede officielt den 6. maj 2019, og formålet er at sætte fokus på digitale tvillinger til nutidens industri og gøre op med den ellers normalt meget komplicerede og ekstremt dyre proces, det er at fremstille digitale tvillinger.

Centret giver både store og små virksomheder mulighed for at samarbejde på området med Aarhus Universitet, og samtidig er centret ligesom DIGIT en del af den store ingeniør- og digitaliseringssatsning, som skal trække verdensførende ingeniørforskning og -undervisning til Aarhus Universitet.

Professor Peter Gorm Larsen
Mail: pgl@eng.au.dk