”Det eneste rigtige valg”: Tak til endnu et hold dygtige civilingeniører

121 civilingeniører dimitterede torsdag fra Aarhus Universitet. De kommer ud til en verden med uovertrufne og globale karrieremuligheder. Vi takker og bukker mange gange for Jeres iver og ildhu og entusiasme: I er det vigtigste, vi kan bidrage med.

121 glade civilingeniører dimitterede torsdag den 23. januar. Foto: Haslefoto.dk.

Endnu et hold af nogle af landets mest eftertragtede universitetsstuderende, civilingeniørerne fra Aarhus Universitet, dimitterede torsdag under sang og fest på Navitas, Aarhus Ø.

Der er god grund til begejstringen, for de 121 nyudklækkede ingeniører går en spændende karriere i møde. Verden har nemlig mere end nogensinde før brug for dyb teknologisk knowhow, og det betyder, at mulighederne for nye kandidater ikke kan blive bedre, lød det i takketalen fra institutleder Thomas Toftegaard:

”Det største bidrag fra dette institut til samfundet er uddannelsen af alle jer. For det er jer, der skal skabe fremtiden for vores land. Vi er alle sammen klar over, hvilke store udfordringer, verden står over for. Det er noget, alle taler om. Og det er teknologien, der skal løse de problemer. Derfor har vi brug for jer alle sammen til at løse disse opgaver. Jeres knowhow er kritisk for verdenssamfundet,” sagde han til et stopfyldt auditorium.

Betydning for virkeligheden

To af de nyuddannede kandidater er 25-årige Cathrine Bisgaaard og 28-årige Kenni Svendsen. Og selvom de begge er begejstrede for at være færdige med deres uddannelse nu, ser de begge tilbage på et studie, der har haft enorm betydning for deres individuelle rejse:

”Jeg har virkelig været glad for at læse til ingeniør. Især fordi vi ikke kun har siddet og læst. Uddannelsen er nemlig en rigtig god kombination af teori og praksis, og man finder derfor meget hurtigt ud af, at det man laver på studiet faktisk har betydning for virkeligheden,” siger Cathrine Bisgaaard, som er uddannet civilingeniør i kemi- og bioteknologi.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Kenni Svendsen (i midten) med sine studiekammerater. Kenni er civilingeniør i mekanik. Foto: Haslefoto.dk.

Hun bakkes op af Kenni Svendsen.

”Min uddannelse her på Aarhus Universitet har nærmest givet mig en grundintuition i forhold til at løse et problem. Jeg kan næsten se løsningen for mig, når jeg bliver stillet over for et problem. Og det giver en stor ro i maven i forhold til mange ting,” siger han og tilføjer:

”Hvis man elsker natuvidenskab, og det godt må blive lidt teknisk, skal man læse til ingeniør. Der er ingen tvivl om, at det er det eneste rigtige valg.”

Både Cathrine og Kenni er begge allerede nu i gang med at søge job, og ikke én af dem er bekymret for mulighederne:

”Jeg kan godt mærke, vi er eftertragtede. Allerede fra starten af uddannelsen har virksomheder fra nær og fjern bedt os om at sende dem ansøgninger. Så det bliver nok en hurtig proces at få job,” siger Kenni Svendsen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Cathrine Bisgaaard, civilingeniør i kemi- og bioteknologi. Foto: Haslefoto.dk.

Husk at blive ved med at lære

Det kan han have ret i, for der er ikke tvivl om, at ingeniører er en mangelvare mange steder i verdenssamfundet.

Ingeniørforeningen, IDA, har udarbejdet en prognose for mangel på ingeniører og naturvidenskabelige kandidater, og tallene viser, at alene Danmark – trods stigende interesse for de tekniske og naturvidenskabelige fag – vil mangle ca. 9.300 ingeniører i 2025.

Det betyder samtidig, at de mange nyuddannede ingeniører kan se frem til høje lønninger ud over en spændende og meningsfyldt karriere.

Den seneste lønstatistik viser således, at nyuddannede civilingeniører er steget ca. 6,5 pct. i løn det seneste år, og nu sniger sig op på en startløn på over 40.000 kr. om måneden.

Efter ti år på arbejdsmarkedet runder lønchecken 70.000 kroner, og ingeniører tilhører dermed en af erhvervsgruppe med livstidsindkomster helt i top.

Men én ting er lønnen. Noget andet er karrieren. Derfor skal man ikke bare kaste sig ud i hvad-som-helst fra starten, mindede Thomas Toftegaard de mange unge mennesker om, da de første 3-5 år efter hans mening vil sætte store aftryk på resten af karrieren:

”Så husk nu at blive ved med at lære,” lød det fra ham til et citat fra Albert Einstein:

”Uddannelse er det, der er tilbage efter man har glemt det, man lærte i skolen”.

Læs mere om uddannelserne inden for byggeri: