AU gør klar til mange nye ingeniørstuderende

AU Engineering har tilbudt studiepladser til 1092 ansøgere. Det er en stigning på 19 procent i forhold til 2019.

Aarhus Universitet byder 1092 nye ingeniørstuderende velkommen efter sommerferien (Foto: AU arkiv, Martin Gravgaard)

Mens optaget er faldende på ingeniøruddannelserne i resten af landet, peger pilen i en helt anden retning i Aarhus, hvor fremgangen i antallet af nye studerende topper.

Mere end hver syvende studieplads på Aarhus Universitet går i år til en ingeniørstuderende, og det er i god tråd med universitets ønsker og erhvervslivets behov, fortæller Finn Borchsenius, prodekan for fakultetet Technical Sciences:

"Vi har i flere år arbejdet målrettet for at styrke ingeniørområdet, og derfor er vi glade for den store interesse, som de unge ansøgere har vist vores uddannelser. Det er desuden godt nyt for de mange virksomheder, som mere end nogensinde har brug for ingeniører," siger han.

Diplomingeniøruddannelsen i softwareteknologi er årets højdespringer og kan i år tilbyde studiepladser til 158 ansøgere, hvilket er flere end dobbelt så mange som i 2019.

Læs også nyheden om AU's samlede optag 2022: 7113 har fået tilbudt en studieplads på Aarhus Universitet

Ledige pladser og vinterstart

De ansgøgere, som ikke er kommet ind, har fortsat mulighed for at søge uddannelser med ledige pladser.

AU Engineering har ledige pladser på følgende uddannelser:

• Elektronik (Diplomingeniør)
  • Softwareteknologi (Diplomingeniør)
  • Maskinteknik (Diplomingeniør)
  • Elektrisk Energiteknologi (Diplomingeniør)
  • Sundhedsteknologi (Diplomingeniør)
  • Kemi og Fødevareteknologi (Diplomingeniør)
  • Elektronik (Diplomingeniør), Herning
  • Maskinteknik (Diplomingeniør), Herning
  • Elektrisk Energiteknologi (Diplomingeniør), Herning

Se oversigt over uddannelser med ledige pladser

På Aarhus Universitet er det desuden muligt at starte på en ingeniøruddannelse om vinteren. Her er sidste frist for ansøgning d. 1. november 2022.

Læs mere om uddannelser med vinterstart

.