”Det var perfekt for mig at læse online”

Da Torben opdagede muligheden for at gennemføre en universitetsuddannelse online, besluttede han sig for at skifte den hæsblæsende karriere i salgsbranchen ud med en fremtid som ingeniør. Det har han ikke fortrudt.

”Det hele er gået meget hurtigt,” fortæller 35-årige Torben Bjerre, der blev færdig som diplomingeniør i Elektrisk energiteknologi for godt et år siden.

I dag er det snart fem år siden, han sadlede om. Ikke fordi, der var noget i vejen med hans gamle arbejdsliv. Det gik godt, og der var fuld fart på. Han havde fået en lederstilling i et callcenter, færdiggjort en HD og købt en lækker villalejlighed. Alligevel var der noget i ham, der trak i en modsat retning. Det var en lyst til at lære noget nyt og skabe en karriere med mere dybde.

”Jeg har ikke noget som helst negativt at sige om salgsbranchen, hvor jeg har haft mange gode år. Men det var hektisk at arbejde med akkorder, jagte de hurtige succeser hele tiden, og blive målt og vejet alene på det økonomiske resultat. Jeg var fyldt 30 år og begyndte nok at få lidt svært ved at se mig selv blive gammel i det job, jeg havde” siger Torben Bjerre.

Økonomiske spekulationer

Han begyndte at orientere sig om mulighederne for at tage en ny uddannelse, og han var i princippet åben for lidt af hvert.

”Det var afgørende for mig, at jeg kunne læse online, så jeg ikke var bundet til et bestemt sted i mange år. Det indskrænkede mulighederne meget, men jeg har altid været ret interesseret i teknologi, så en ingeniøruddannelse var oplagt for mig,” siger han.

Samtidig var det at uddanne sig til ingeniør en vej, han oplevede som rimelig sikker.

”Jeg havde mange spekulationer omkring det økonomiske, inden jeg startede på studiet. Jeg valgte at se det som en investering, så derfor var det vigtigt, at jeg kunne se frem til et arbejdsmarked uden ledighed og med ret høje startlønninger og efterfølgende en stejl lønudvikling,” siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

Torben Bjerre sparede op i 8 måneder, inden han søgte ind på diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknologi online og startede på SU. Han valgte at sige sit lederjob op for at koncentrere sig om studierne.

I de fleste semestre supplerede han sin SU med et studiejob hos forsyningsselskabet Kredsløb, hvor han også lavede sit bachelorprojekt om fjernevarmetilslutning af et boligområde i Aarhus.

Praktikken var lønnet, og han endte med at skære et halvt år af sin studietid, fordi han fik ECTS-point for deltagelse i en sommerskole.

Lynhurtigt ingeniørkarriere

Efter dimissionen på universitet gik han fra den ene dag til den anden i job i virksomheden DIS/CREADIS - Dansk Ingeniørservice. Her startede han som rådgivende ingeniør på et projekt i vind-industrien.

”Jeg oplevede det som en helt uproblematisk overgang. De fleste starter faktisk i job hos deres praktikvirksomhed,” siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

Efter blot et år DIS/CREADIS fik Torben Bjerre tilbudt en lederstilling, som han takkede ja til. I dag har han ansvar for to forretningsområder og personaleansvar for seks ingeniører.

”Det er et meget spændende job, hvor jeg næsten på daglig basis kan mærke at jeg udvikler mig både fagligt som ingeniør og menneskeligt som leder. Jeg tror godt man kan sige, at jeg har taget en smutvej i virksomhedens karriereprogram, og at det har været en fordel for mig, at jeg har erfaring med fra en anden branche,” siger Torben Bjerre.

5 HURTIGE TIL TORBEN

Torben er dimittend fra diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknolog (online).

Han har fulgt undervisningen virtuelt (synkront) og deltaget i gruppe- og projektarbejde virtuelt. De fleste eksamener har han også gennemført online.

Hvad var det sværeste på uddannelsen?

Jeg var lidt rusten i matematikken til at begynde med, men der er rigtige gode undervisere, som man kan få hjælp af. De tapper simpelt hen ind i og møder dig i set virtuelt studierum og hjælper, hvis du er kørt fast.

Hvad var det bedste ved uddannelsen?

Det er en vildt interessant sektor man uddanner sig til, og det er ret fedt, at det teoretiske kan bruges til noget, der skaber konkret værdi i virkeligheden. For mig har det i hvert fald været vigtigt, at jeg kan se, at jeg kan bruge min viden til noget meningsfuldt.

Hvordan har fællesskabet fungeret?

Det har været berigende og sjovt. Der er mange forskellige mennesker på uddannelsen med vidt forskellige baggrunde. På mit hold var vi for eksempel både en kok, en tandlæge, en pilot og en butiksassistent. De fleste har en modenhed og motivation, der gør gruppearbejdet ekstremt velfungerende.

Hvordan fungerede online-undervisningen?

Der er et meget professionelt og gennemtestet set-up omkring online-uddannelsen. Det fungerer bare.

Ved studiestart får man tilsendt et kit med forsøgsudstyr, man kan koble på sin computer, så man kan lave et lille laboratorium derhjemme.

Derefter får man hvert semester tilsendt en pakke med nye komponenter, som man skal bruge til de forskellige kurser.

Hvor mange gange mødte du op på universitetet fysisk?

Jeg tror, at jeg har været fysisk på universitetet fem eller seks gange i løbet af hele uddannelsen. Man er selvfølgelig velkommen når som helst, men det er ikke nødvendigt.

Online ingeniøruddannelse – synkront eller asynkront

Aarhus Universitet udbyder diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknologi som fuldt digitaliseret uddannelsesforløb, og de studerende kan frit vælge imellem forskellige grader af fleksibilitet.

Man kan deltage i undervisningen online enten synkront eller asynkront.

Når man deltager synkront, tjekker man ind i timerne på universitetet fra sin computer og deltager i undervisningen live.

Når man deltager asynkront, får man tilsendt en videooptagelse af den samme live-undervisning, som man kan se, når det passer ind i hverdagen.

Det gør det muligt for eksempel at fastholde et job ved siden af studiet.

Man kan også mixe de to online studieformer.