Spot en fugl med telefonen

Nu er der godt nyt for både professionelle ornitologer og andre fugleentusiaster. To ingeniørstuderende har udviklet en applikation til smartphones, der kan identificere fugle ud fra deres lyde.

Tag telefonen med i lommen og få en helt ny indsigt i naturens mangfoldighed af fugle. Når du hører et fuglekald, optager du lyden med telefonens mikrofon. Efter få sekunder fortæller den dig, hvad det er for en art, der er tale om. Den viser et billede af fuglen, og du får adgang til en kort leksikonartikel.

Ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet har udviklet en avanceret app til at spotte fugle ved hjælp af en helt ny metode.

”Det er unikt, det vi har lavet. App’en identificerer fuglen ved hjælp af akustisk genkendelse. På et splitsekund bygger den en matematisk model af fuglens pip, som den bruger til en præcis artsbestemmelse,” siger Jesper Gaarsdal, ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.

Beregner fuglens pip
Der findes allerede enkelte fugleapplikationer på markedet, men denne er den første af slagsen, der spotter en fugl på baggrund af dens unikke akustiske karakteristika eller såkaldte dialekt.

”Vi har udviklet en avanceret matematisk model, der vurderer den enkelte fugls lyd. Det giver en hurtig identifikation, der også kan tage højde for afvigende dialekter,” siger Maiken Bjerg Møller, ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.

For fugle har ligesom mennesker en række forskellige dialekter, der kan skifte fra flok til flok og fra år til år. Det gør det vanskeligt at bruge de kendte systemer til lydgenkendelse, som fungerer ved at sammenligne en optaget lyd med en tilsvarende lyd, der er gemt i en database.

”Tag for eksempel bogfinken. Dens kald kan variere meget. To pip er aldrig ens, og derfor giver det ikke mening at bruge de traditionelle lydgenkendelsessystemer. Det kræver en langt mere avanceret identifikationsmetode,” siger Maiken Bjerg Møller.

Et bogfinkekald i de studerendes app bliver karakteriseret matematisk ved op til 200 punkter i et 12-dimensionelt koordinatsystem.

Værdifuldt værktøj for ornitologer
Selv for det trænede øre kan det være svært at høre forskel på fuglenes lyde, og app’en er derfor et velegnet værktøj for både almindeligt fugleinteresserede og erfarne ornitologer.

”Når man har identificeret fuglen, kan man gemme lyden og plotte den ind på et landkort via telefonens GPS-funktion. Det kan være en stor hjælp, hvis man for eksempel ønsker at skabe overblik over biodiversiteten i et afgrænset geografisk område eller om udviklingen i bestanden for forskellige fuglearter,” forklarer Jesper Gaarsdal.

I øjeblikket er Dansk Ornitologisk Forening i gang med den hidtil mest omfattende kortlægning af fuglearter i Danmark, og her kan app’en vise sig at blive værdifuld.

De to studerende har i dag en fuldt funktionsdygtig og gennemtestet prototype på applikationen. Foreløbig genkender den dog kun tre af Danmarks mest almindelige fuglearter: Bogfinke, blåmejse og gransanger.

Til næste forår, hvor fuglesæsonen begynder, forventer de studerende at være klar til at lancere app’en på markedet med en database på mere end 50 forskellige fuglearter.

KONTAKT

Jesper Gaarsdal, ingeniørstuderende, Aarhus Universitet: 28 45 12 83, kontakt@jgaarsdal.dk

Maiken Bjerg Møller, ingeniørstuderende, Aarhus Universitet: 22 62 41 93, maikenbjerg@gmail.com