Ny opfindelse gør det nemmere for ældre at få støttestrømperne på

En gruppe ingeniørstuderende står bag en opfindelse, der kan løse et meget stort resurseproblem i plejesektoren. De har udviklet en mekanisk strømpepåtager, som kan hjælpe ældre med at få de stramme støttestrømper på.

Hver dag koster det personalet i hjemmeplejen rigtig mange vrid, fingerkræfter og dyrbare minutter at bakse med stramme støttestrømper, der skal sikre en optimal kompression på benene hos ældre medborgere med svækket venepumpefunktion. Men nu er der hjælp på vej.

En gruppe ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet har udviklet en mekanisk strømpepåtager, som gør det langt nemmere og hurtigere at få strømperne på.

- Vi har arbejdet med det i nogle måneder og har nu en færdig prototype på en strømpepåtager, der fungerer ud fra et simpelt mekanisk princip om kraftudveksling.  Den består af tre arme, der trækker ud i strømpen, så man nemt kan få den op over benet og en udløser, som får armene til at slippe, når strømpen sidder korrekt, forklarer Andreas Laursen, ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.

Kan gøre ældre mere selvhjulpne
Strømpepåtageren er lavet i plast med et håndtag, der styrer en gradvis udvidelse af strømpen, så elasticiteten i stoffet ikke bliver ødelagt. Den er designet med et greb i en hesteskolignende form, der gør det nemt for den ældre eller en eventuel plejeperson at betjene den.

- Tanken var, at vi ville lave et redskab, der kunne gøre arbejdsdagen nemmere for hjemmehjælperen. Men vi kan se, at strømpepåtageren sagtens kan bruges af de ældre selv og på den måde gøre dem mere selvhjulpne. I dag ligger mange vågne i sengen om morgenen og venter på at få hjælp til strømperne, før de kan komme op og i gang med dagen, siger Dennis Piil Nørregaard, ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.

Fik idé ved at studere hverdagen på plejehjem
De studerende fik idéen til strømpepåtageren allerede på første semester af ingeniørstudiet.

- Min mor er hjemmehjælper og har svært ved at passe sit arbejde, fordi hun har gigt i fingrene og derfor store problemer med støttestrømperne. Vi tænkte, at det måtte vi kunne finde en løsning på, så vi tog ned for at observere problemerne med strømperne på det lokale ældrecenter,forklarer Andreas Laursen.

Her så de studerende, hvordan det kunne tage op til ti minutter og koste en masse uhensigtsmæssige bevægelser og arbejdsstillinger at få strømperne på en enkelt person.

- Det er et overset problem i plejesektoren. Rigtig mange af de ældre bruger støttestrømper, og det er en meget stor arbejdsbelastning for personalet. Samtidig går der tid med det, som vi kunne have brugt på anden form for pleje eller omsorg, siger Lisbeth Hagedorn fra Lokalcenter Dalgas i Aarhus.

Hun har givet de studerende input til udviklingen af strømpepåtageren.

På jagt efter investorer
De studerende er nu gået i gang med at finde investorer, så de kan videreudvikle strømpepåtageren med henblik på at sætte den i produktion.

- Mekanikken fungerer efter hensigten, men vi vil gerne finjustere på kraftoverførelsen, så man skal bruge endnu færre fingerkræfter på at udvide strømpen. Derudover vil vi gerne give den en mere ergonomisk udformning og arbejde med materialet. Det er vigtigt, at vi er sikre på, at det ikke kan skade den tynde hud på benene af ældre mennesker, siger David Kallestrup, ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.