Mød Martin - civilingeniør i Kemi og bioteknologi

Martin Lahn Henriksen, 26 år

ph.d.-studerende, Aarhus Universitet
Tidligere civilingeniørstuderende i Kemi og Bioteknologi

Jeg er ansat ved Aarhus Universitets som ph.d.-studerende.  Her forsker jeg i materialekemi og er tilknyttet et stort projektteam, som blandt andet skal udvikle nye materialer til vindmølleindustrien.

Jeg fik allerede tidligt i mit uddannelsesforløb en særlig interesse for polymerer, og jeg har skrevet speciale om genanvendelige kompositmaterialer. Den viden bygger jeg nu videre på, hvor jeg arbejder med at designe kemiske strukturer til et nyt materiale til fremtidens vindmøllevinger.

Virksomhedernes innovationsudfordringer i fokus

Som civilingeniørstuderende får man en dyb teoretisk viden inden for de naturvidenskabelige fag. Derudover skaber man sig en ingeniørmæssig indsigt og rutine, der gør, at man bliver i stand til at arbejde empirisk og finde nye løsninger på virkelighedens problemstillinger. En vigtig del af uddannelsen foregår gennem projektarbejde i samarbejde med virksomheder, og på den måde kan man hele tiden se, hvordan man kan bruge sin viden til at skabe værdi i erhvervslivet. Formig har det i høj grad øget min motivation for at lære og blive bedre.

Kemi i øl, pumper, belægninger og vindmøllevinger

Min kemiske og ingeniørmæssige faglighed har jeg brugt i meget forskellige projekter igennem mit studie. I et semesterprojekt har jeg arbejdet sammen med et mikrobryggeri om at producere øl med lavt iltindhold. I mit bachelorprojekt har jeg været med til at udvikle et plastmolekyle, som tilsat væsker, reducerer turbulens i rørsystemer og dermed sparer energi på drift af pumper i fjernvarmeværker.  Under mit studieophold i udlandet lavede jeg et designforslag til en ny form for coating til store skibe, der gør det vanskeligt for alger at sætte sig fast.

Innovationsledelse i fremtiden

Som kemiingeniør har man mange karrieremuligheder. Jeg kunne sagtens forestille mig at gå forskningsvejen enten på et universitet eller i en innovations- og udviklingsafdeling hos en virksomhed.  Jeg har gennemgået første del af HD-uddannelse og har også en officersuddannelse i Flyvevåbnet i bagagen. Jeg drømmer om et job, hvor jeg på sigt kan kombinere mine ledelsesmæssige og akademiske kompetencer.

Læs om uddannelserne: