Entreprenørskab under uddannelse

Hvis der er noget, der kendetegner ingeniørmiljøet på Aarhus Universitet, så er det iværksætteri. På mange uddannelser er innovation noget, man kan tage kurser i eller snuse til på en workshop.

Men når du starter som ingeniørstuderende, er det anderledes. Al undervisning er tilrettelagt, så du ikke alene bliver en velfunderet teoretiker, men også en mester i at omsætte viden til nye løsninger med teknologi. Dag efter dag og semester efter semester vil du komme til at arbejde med design og innovation i dine projekter og alt sammen i nærkontakt med de nyeste vækstteknologier og state-of-the-art-laboratoriefaciliteter.

Når du er færdiguddannet, har du et kreativt mindset og en evne til at knuse problemer og få idéer, som er en af de vigtigste årsager til, at du som AU-ingeniør kan se frem til at være blandt de højest lønnede i verden.

AT LÆRE OG AT GØRE

Vi tror, at innovation og entreprenørskab mindst lige så meget handler om at gøre som at lære, og vi giver vores studerende meget vide rammer for at udvikle iværksætterkompetencer og starte egen
virksomhed. Vi ved, at evnen til at få idéer, forbedre produkter og processer, anvende eksisterende teknologi på nye måder eller opfinde noget radikalt nyt er guld værd. Det gælder både for de studerende, der starter egen virksomhed og skaber arbejdspladser til andre, for de studerende, der skal ansættes i veletablerede virksomheder og bidrage til deres vækst, og for de studerende, der skal have en forskerkarriere.

INNOVATIONSAGENT I ERHVERVSLIVET

Ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet har partnerskaber med mere end 500 offentlige og private virksomheder samt NGO’er. Det betyder, at studerende inden for alle ingeniørdisciplinerne altid har aktuelle problemstillinger eller innovationsprojekter, de kan kaste sig over. Hvert år har ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet desuden mulighed for at deltage i flere forskellige typer af innovationskonkurrencer, hvor virksomheder præsenterer en eller flere cases. Konkurrencerne er som regel emnemæssigt afgrænset, så konkurrencen har høj fagspecifik relevans og vil dermed ofte være meritgivende.