Ingeniørstuderende kan sætte en stopper for snyd blandt kørelærere

Et nyt softwaresystem kan sikre kvaliteten af køreuddannelsen i Danmark. Ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet står bag et færdigt og gennemtestet produkt, som kan få bugt med dokumentfalsk i branchen.

Når man tager kørekort, skal man have mindst 16 timers kørselsundervisning i en bestemt rækkefølge, der matcher det teoretiske forløb. Men det er ikke altid, at en køreuddannelse foregår efter bogen.

Snyd med køretimer er et voksende problem, og det kan resultere i dårligere bilister og dermed gå ud over trafiksikkerheden siger Kasper Nissen, som læser til civilingeniør i Computerteknologi på Aarhus Universitet.

”Kørelærerbranchen er bagud på den digitale front. Uddannelsen af nye bilister er baseret på nogle printede lektionsplaner, som skal underskrives efter hvert undervisningsmodul. Hvis man vil snyde, er det nemt. Det kræver blot en håndskreven underskrift ud for de enkelte køremoduler, og det er meget svært for myndighederne at kontrollere, at undervisningen rent faktisk er gennemført og på de rette tidspunkter i forhold til det teoretiske forløb, som bekendtgørelsen om kørekort foreskriver,” siger han.

Slut med papirarbejde blandt kørelærere

Kasper Nissen har stiftet virksomheden Drivelogger, som står bag en ny webapplikation af samme navn. Her kan kørelæreren registrere hvert eneste gennemførte undervisningsmodul. Eleven får derefter en notifikation, hvor han eller hun kan bekræfte gennemførelsen.

Samtidigt registrerer applikationen automatisk dato samt skolebilens kørte tid og distance, og på den måde bliver det meget svært at snyde, forklarer Kasper Nissen:

”Vores applikation gør hverdagen en hel del nemmere for flertallet af kørelærerne, som slipper for det ret omfattende papir- og dokumentationsarbejde. Det samme gælder for Politiet, som nemt kan skaffe sig det store overblik og kontrollere kvaliteten af køreuddannelsen i Danmark.  Til gengæld gør den livet lidt surt for de få køreskoler, der baserer deres forretning på snyd.”

Inspiration fra flybranchen

Han fik idéen til Drivelogger fra flybranchens digitale kontrol af undervisningstimer for piloter. Udviklingsarbejdet har stået på i lidt mere end et år, og i de seneste måneder er webapplikationen blevet testet i en aarhusiansk køreskole, hvor det første kuld af ”Drivelogger-elever” er klar til prøve.

”Det er helt oplagt at digitalisere den registreringspraksis, der er forbundet med at drive køreskole. Det vil lette vores administrative arbejde markant, og så vil det give os alle sammen sikkerhed for, at nye bilister altid har gennemgået det lovpligtige uddannelsesforløb. I dag er det simpelt hen for let at snyde,” siger Michael Rask, indehaver af Rask Køreskole i Aarhus.

Drivelogger er klar til at rulle systemet ud i hele landet, men afventer Rigspolitiets endelige godkendelse af et afsluttende testforløb, inden det kan blive lovligt for danske kørelærere at gøre deres registrering fuldt digital.

Webapplikationen forventes at blive kommercielt tilgængelig umiddelbart efter testperioden - i første omgang på det danske marked og senere det tyske.

Drivelogger indeholder en række funktioner, der gør det muligt at samle administration af en køreskole i ét system, som kan håndteres online fra bilen.