"Man bliver bombarderet med jobtilbud": Kæmpelønninger til nyuddannede ingeniører

Både offentlige og private virksomheder er sultne efter unge ingeniører, og det sender lønningerne helt til tops. En nyuddannet civilingeniør tjener ca. 40.000 om måneden, og efter nogle år på arbejdsmarkedet runder lønchecken et gennemsnitligt niveau på 60.000 kr. om måneden før bonus.

25-årige Christian Graabæk er en glad mand. Han er netop dimitteret som civilingeniør i computerteknologi fra Aarhus Universitet, og så er han på vej om bord på flyet til Australien, hvor han sammen med kæresten skal tilbringe de næste 7 måneder.

Hvad med jobbet, tænker man måske? Bare rolig, det har Christian styr på. Han fik faktisk allerede job for to år siden, selvom han først lige er dimitteret, og for virksomheden er det helt OK, at Christian nu tager jobbet med til Australien. Han er nemlig en af de mange unge ingeniører, som hele Erhvervsdanmark står og mangler. Noget, han i særdeleshed har mærket de seneste uger op til sin dimission:

"Man bliver bombarderet med beskeder på bl.a. LinkedIn fra virksomheder og headhuntere, som gerne vil have fat i dig. Jeg har fået mindst 15 jobtilbud den sidste uge. Det er helt vildt," siger han.

LÆS OGSÅ: Aarhus Universitet satser stort på nye civilingeniøruddannelser

Ingeniøruddannelserne er populære som aldrig før, og det er der god grund til, for stort set alle nyuddannede ingeniører får job med det samme.

Virksomheder verden over oplever en historisk stor mangel på ingeniører, som ifølge den seneste nationale fremskrivning vil betyde et underskud på 10.000 talenter i Danmark alene.

Det er ligeledes grunden til den markante lønstigning på over seks pct. til de nyuddannede på blot ét enkelt år. Med den ryger den gennemsnitlige startløn for en nyuddannet civilingeniør fra Aarhus Universitet helt op på ca. 40.000 kr. om måneden og efter få år op på 60.000 kr. - før evt. bonus.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Årsagen til den enorme ingeniør-efterspørgsel skal findes i, at teknologien smelter sammen med sektorer på kryds og tværs af det moderne samfund, lyder det fra institutleder Thomas S. Toftegaard, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet:

”Civilingeniører har siden industrialiseringen været frontløbere i den teknologiske revolution og har med teknisk indsigt og teoretisk viden bygget bro mellem forskning og virkelighed. Grundlaget for en bæredygtig fremtid ligger ligeledes i det innovative, kreative og forskningsbaserede DNA, som er indkodet i vores civilingeniør-uddannelser,” siger han og fortsætter:

”Vores ingeniører er måske mere end nogen anden erhvervsgruppe med til at skabe højteknologisk innovation og udvikling og dermed til direkte at sikre virksomhedernes fortsatte konkurrenceevne og vækst.”

LÆS OGSÅ: Marie var aldrig i tvivl, da hun valgte Aarhus Universitet

Christian Graabæk glæder sig til nu at kunne koncentrere sig om sit fuldtidsarbejde, modsat de sidste to år, hvor studie og arbejde har konkurreret om hans opmærksomhed.

Han er i dag stolt over at kunne kalde sig selv for civilingeniør:

"Jeg er enormt glad for, at jeg valgte at blive civilingeniør. Det er jeg stolt af. Særligt de sidste to år har jeg rykket mig virkelig meget. Og det betyder bare noget, den der vished om, at man har taget en lang videregående uddannelse. Det viser, man kan. Det viser, at man har viljen, og at man er dedikeret," siger han.

Nye civilingeniøruddannelser

Aarhus Universitet satser i disse år stort på nye civilingeniøruddannelser til den enorme efterspørgsel fra arbejdsmarkedet. Derfor har universitetet åbnet op for flere nye 5-årige civilingeniøruddannelser.

Civilingeniør i Aarhus

Aarhus Universitet har siden 2012 øget optaget til ingeniøruddannelserne hvert eneste semester og har i dag knap 4.000 indskrevne ingeniørstuderende. Aarhus Universitet er placeret i toppen af World University Ranking 2019 som nummer 123 foran alle andre tekniske universiteter i Danmark.