Alt det grej du drømmer om

Når du starter på en ingeniøruddannelse ved Aarhus Universitet, så vælger du også en eksperimentel tilgang til at lære. Det betyder, at du skal bruge din viden fra bøgerne til at lave fede ting i virkeligheden.

Universitetet har i de seneste fem år investeret millioner af kroner i nye faciliteter til ingeniørstuderende. Og her kan du slå dig løs i mere end 30 værksteder og laboratorier lige fra 3D-printlab, proteinlab, krypteringskælder, maskinhallen, vindtunnelen, Orbit Lab og et fuldskala energilaboratorium i 12 etager.

Laboratorie- og værkstedspraktik til alle

I laboratorierne kan du dyrke den dybe faglighed og udvikle dit ingeniørtalent. Hvad enten du er håndværker eller ufaglært, har du sandsynligvis et forspring her, fordi du er vant til at bruge dine hænder. Alle ingeniørstuderende skal lære at færdes professionelt i eksperimentelle miljøer og bruge det videnskabelige udstyr, og selv dine studiekammerater, der kommer med en hue fra det almindelige gymnasium, lærer at svinge værktøjet.

I værkstederne kommer du til at få din daglige gang i mange år. Universitetet har medarbejdere, der hjælper dig med at realisere dine idéer og fremstille prototyper. Rigtig mange ingeniørstuderende står bag små eller store opfindelser, når de forlader universitetet. Og det er mere, end de fleste uddannelser kan prale af.

Mere end bøger mellem hænderne

Anders Sinding Hadrup (tv) vil gerne være maskiningeniør og selvstændig. Men han er gammel hhx’er, så derfor måtte han først en tur forbi adgangskursus for at få matematikken, fysikken og kemien på plads. På ingeniørstudiet har han arbejdet med et stort projekt med undervandsrobotter.