”Det er vigtigt, at man støtter og bakker op”

Michael og Jesper er begge fædre til en ingeniørstuderende søn – og de mener begge, at snakken om uddannelse har stor betydning for både de unge og forældrene.

På overfladen har Jesper og Michael måske ikke så meget til fælles.

58-årige Jesper er bygningsingeniør i et rådgivende ingeniørfirma og bor i en villa tæt på Aarhus centrum. 57-årige Michael er landmand og bor på en gård med 250.000 kvadratmeter jord svøbt i Nationalpark Thys grønne klæder.

LÆS TROELS' HISTORIE: ”Snittet var højt, så jeg tænkte, det nok var det, jeg skulle læse”

Men der er i hvert fald to ting, som samler dem: Begge har en søn, der læser til ingeniør på Aarhus Universitet, og begge har haft uddannelses-snakken med deres børn inde under huden.

Man skal bakke op om de valg, de unge træffer, mener de, og derfor var det måske heller ikke helt let for Jesper, da hans søn, Troels, som en typisk antiautoritær lillebror der for alt i verden ikke ville være det samme som sin far, startede på en kommunikationsuddannelse på Aarhus BSS. For Jesper vidste udmærket godt, at det nok ikke var noget for Troels.

"Som forælder er det vigtigt at hjælpe til at åbne øjnene for de muligheder, man har. Men valget må man helt selv træffe. Det står man selv til ansvar for," siger Jesper, der altid har ment, det er vigtigt, at børnene lærer af at træffe deres egne valg.

Da Troels således efter første semester på kommunikationsuddannelsen godt kunne se, at det slet ikke var ham, anbefalede Jesper ham således til at tænke sig godt om. Det gjorde Troels, og så blev han ingeniør.

"Min far er bygningsingeniør, og derfor ville jeg i starten ikke selv være det. Men da jeg endelig begyndte at være ærlig over for mig selv, kunne jeg godt se, at det faktisk var sindssygt spændende. Tænk, at være med til at opføre store bygningsværker. Vise dem til sin søn en dag og kunne sige: ’Se det hus sønnike – det har jeg sgu lavet!’," fortæller Troels, som således endte med at søge ind på netop den uddannelse, han havde svoret aldrig at tage.

Michaels søn Lars var ikke den yngste i børneflokken. Til gengæld havde han altid haft en brændende interesse for maskiner.

Fra han var helt lille havde Lars altid været fascineret af at skille ting ad og samle dem igen. Om det har været hans cykel, scooter eller bil eller en anden maskine eller et stykke værktøj. Bare det havde en motor, var det interessant. Derfor ville Lars være automekaniker.

"Det er vigtigt at tale med børnene om de muligheder, en uddannelse giver – nemlig en god basis. Det er også vigtigt, at man støtter børnene og bakker op om de valg, der hele tiden skal tages," fortæller Michael.

LÆS LARS' HISTORIE: Derfor rejste Lars fra Thy til Aarhus for at blive ingeniør

Efter nogle år som automekaniker gik det op for Lars, at han ville være noget mere. Han ville være ingeniør, og det oplagte for Lars var maskiningeniør, forklarer Michael:

"Lars valgte det, der gav mening for ham, og som han interesserede sig for. Det er jeg stolt af. Og så er maskiningeniør en rigtig god uddannelse. Den er et kæmpe aktiv for vores virksomheder og samfundet generelt, og jeg tror, at Lars, med hans solide baggrund i hånden, bliver en fremragende ingeniør. Det er jeg meget stolt af."

For Lars selv handler ingeniøruddannelsen om at skabe et nyt grundlag for sit videre liv. Ingeniøruddannelsen skal være grundstenen i alt det andet, han skal lave, og den skal være med til at opfylde alle de andre drømme, han har:

"Jeg kunne aldrig finde på at tage en uddannelse uden at kunne få arbejde bagefter. Så det, der driver mig lige nu, er at blive god til det her. Jeg skal ikke komme om på den anden side og bare være en middelmådig ingeniør. Jeg lever ikke for at arbejde, men jeg vil gerne have det sjovt, mens jeg gør det. Og det her, tror jeg, er den perfekte kombination for mig. Jeg skal være ingeniør, og det er jeg stolt af," siger Lars.