Tillykke til 150 nye civilingeniører

Fredag d. 21. august satte et nyt hold civilingeniører punktum efter fem og et halvt års studier.

150 nye civilingeniører er i sommeren 2015 dimitteret fra Aarhus Univeristet. Her ses en del af dem til dimission på Navitas (foto: Henrik Olsen)

Festtaler og musikalske indslag markerede afslutningen for det seneste kuld af civilingeniører fra Aarhus Universitet, da de og deres familier fredag var samlet til dimission på Navitas.

Her tog Thomas Toftegaard, institutleder ved Institut for Ingeniørvidenskab, officielt afsked med de nye cand.polyt.’er, som nu står klar til arbejdsmarkedet:

”Nye dimittender er vores vigtigste bidrag til samfundet.  I de kommende år vil vi opleve en ekstrem forandring, og teknologien vil få indflydelse på stort set alle områder af vores samfundsliv, erhvervsliv og sociale liv. Som ingeniører har I nu stort ansvar. I får en nøglerolle i den udvikling. Hvis I vil, så ligger verden for jeres fødder. I har de bedste betingelser for at skabe en karriere.”

Se Thomas Toftegaards tale til de nye civilingeniører i videoklippet her:

Mange muligheder for nye civilingeniører

Ledigheden blandt nyuddannede ingeniører er historisk lav i stort set alle brancher. Den seneste statistiske prognose viser, at Danmark trods et stigende optag af studerende på landets ingeniøruddannelser vil møde en alvorlig ingeniørmangel i løbet af de kommende fem år.

Det giver de nye civilingeniører særdeles gode muligheder på arbejdsmarkedet, hvilket også blev fremhævet af Jacob Høy Berthelsen, stifter af ENVERSION A/S og tidligere civilingeniørstuderende.

Han opfordrede i sin tale de nye civilingeniører til at være omhyggelige og eftertænksomme, når de skal vælge karriere.

”I har mange muligheder og mange valg at træffe. I kan nemt følge de karrierestier, som industrien har tilrettelagt for jer,  men husk: Tænk jer om. Find et arbejde, hvor I bringer jeres talent i spil, og som I elsker. Det er det vigtigste. Og hvis I gør det, kommer I som gruppe til at forandre verden til det bedre. I behøver ikke at være CEOs for at få stor indflydelse.”

Arbejdsmarked i konstant forandring

Flere af de nyuddannede civilingeniører har allerede fået job, og mange forventer, at de skal være en del af et foranderligt arbejdsmarked.

Kun Zhu fra Kina er nyuddannet civilingeniør i Mekanik og skal beskæftige sig med fluiddynamik i vindmøllebranchen.

”Teknologien kommer til hele tiden at påvirke vores arbejdsområder, og vi bliver derfor nødt til aldrig at stoppe med at lære.”

Philip Weng er nyuddannet civilingeniør i  Biomedicinsk teknologi og hans felt gennemgår også en rivende udvikling.

”Jeg  interesserer mig for kapacitetsmålinger af mekaniske hjerteklapper og kunne godt tænke mig at arbejde med forskning på et universitet eller hospital, hvor man hele tiden følger med i den nyeste teknologiske udvikling. Men jeg kunne også være interesseret i mere traditionelle elektronikingeniørjobs, som matcher min faglige baggrund fra diplomingeniøruddannelsen.”

Stine Pedersen er nyuddannet civilingeniør i Byggeri med speciale i indeklima.  Hun vakler på samme måde imellem at gå forskningsvejen eller at få et job i industrien.

”Vores studiemodel her på Aarhus Universitet med først at blive diplomingeniør og bygge videre med en civilingeniøruddannelse giver os rigtig mange muligheder. Jeg tror, det er vigtigt, at vi gør os umage med at gennemtænke karrierevalgene.”

Velkommen til 140 nye studerende

Fredag d. 21. august var ikke blot en afskedsdag. Samme formiddag kunne universitetet nemlig byde velkommen til 140 nye studerende, som er blevet optaget på af AU Engineerings syv civilingeniøruddannelser.

BEVAR KONTAKTEN TIL AU ENGINEERING

Bliv medlem af Aarhus Universitets alumnenetværk