Studerende fra hele verden vil lære om vind i Danmark

Når verdens ingeniørstuderende vil lære om vindmølleteknologi, så kigger de mod Danmark. 44 talentfulde unge er samlet på Aarhus Universitet for at deltage i den internationale Wind Power Summer School

12.08.2015 | Kim Harel

Aarhus Universitet arrangerer i samarbejde med Vestas og Siemens Wind Power en international sommerskole, som hvert år tiltrækker udenlandske talenter. (Foto: Henrik Olsen, Ingeniørhøjskolen Arkiv)

44 ingeniørstuderende fra 13 forskellige lande er i år blevet optaget på den internationale Wind Power Summer School på Aarhus Universitet (Foto: Anders Trærup)

Joshua Smith fra Australien vil gerne arbejde i energisektoren. Han er kommet til Danmark for at lære mere om produktion og distribution af vindenergi (Foto: Anders Trærup)

I alt 44 studerende deltager i disse uger i den internationale sommerskole om vindenergi på Aarhus Universitet.

”Vi mærker en voksende tendens til, at ingeniørstuderende fra alle verdenshjørner vender blikket mod Danmark, hvis de ønsker at specialisere sig inden for vedvarende energi,” siger Conni Simonsen, direktør, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Målet med sommerskolen er at lære unge talenter at anvende deres ingeniørkompetencer til at løse nogle af de centrale teknologiske problemstillinger omkring produktion og distribution af vindenergi.

Aarhus Universitet arrangerer sommerskolen i samarbejde med Siemens Wind Power og Vestas, og programmet indeholder både teori og virksomhedsbesøg.

Danmark - et vindlaboratorium
De deltagende studerende er på både bachelor-, kandidat- og ph.d.-niveau, og fælles for dem er, at de har valgt at bruge deres sommerferie på at studere vindturbiner og integration af vind i energisystemet.

Joshua Smith fra Australien er en af de studerende, der fik tilbudt en plads på sommerskolen. Han fortæller, at Danmark blandt udenlandske ingeniørstuderende har et stærkt ry, når det gælder forskning, testfaciliteter og undervisning inden for bæredygtige forsyningsformer.

”Jeg har længe været interesseret i energisektoren, og Danmark er langt foran andre lande, når det gælder vindteknologi og har nogle enormt interessante virksomheder. Sommerskolen giver mig en helt unik mulighed for at få ny viden fra både forskningsverdenen og industrien," siger han.


Udenlandske unge vil have del i virksomheders viden

Årsagen til den voksende interesse for universitetets årlige vindsommerskole blandt udenlandske studerende skal blandt andet findes i den studiemodel, der involverer et meget tæt samarbejde med erhvervslivet.

”De studerende kommer her, fordi de vil have del i vores viden og skabe en grønnere fremtid for deres hjemlande. De får mulighed for at komme helt tæt på virksomhederne i branchen, og de bliver udfordret til at bruge deres teoretiske viden til at løse virkelige og helt aktuelle teknologiske problemstillinger. Det er en undervisningsform, som typisk er ny for dem,” siger Christina Munk, lektor ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet og faglig leder af sommerskolen.

Vindsommerskolen har et begrænset antal pladser og optager derfor ansøgere på baggrund af tidligere studiepræstationer og motivation for at deltage.

KONTAKT

Conni Simonsen, direktør, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

Christina Munk, lektor, Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet, ansvarlig for sommerskolen


Vindsommerskolen finder i år sted i d. 2. -14. august i Videbæk, Konferencecenter Laugesens Have A/S, Knivsbækvej 13, 6920 Videbæk.

 

AU Engineering