Stor bevilling til udvikling af fremtidens elektronik

Forskere fra Aarhus Universitet skal stå i spidsen for et stort europæisk innovationsprojekt. Målet er at udvikle ny teknologi til fremtidens elektronik.

Forskere skal i de kommende år udvikle ny teknologi, der kan imødekomme verdens stigende behov for stadig mindre, stadig hurtigere og stadig mere energieffektive mikrocomputere. Med en prestigefyldt forskningsbevilling fra EU skal de etablere et helt nyt teknologisk fundament for fremtidens elektronik.

Med en EU-bevilling på mere end 25 millioner kroner skal forskere udvikle helt ny teknologi til fremtidens computerchips.

Teknologien forventes at medføre radikalt nye muligheder for lagring af data og dermed for at udvikle computere med superhukommelse baseret på magnetisme.

”Magnetisk hukommelse er allerede i dag en mulighed, men teknologien bruger forholdsvis meget energi. Ny forskning viser, at man kan gemme data i magnetiske lag med meget mindre energiforbrug og højere hastighed, og det er denne idé, vi vil bruge til at udvikle en ny hukommelsesenhed til computere,” siger Martijn Heck, lektor, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Pionerforskning i computerteknologi

Det er første gang, AU Engineering modtager en bevilling fra den prestigefyldte FET-pulje under EU’s Forsknings- og Innovationsprogram Horizon 2020.

FET støtter alene pionerforskning i banebrydende nye teknologier, der kan øge Europas globale konkurrenceevne.

”Det er en bevilling, der er med til at kvalitetsstemple Aarhus Universitet som en vigtig spiller i den ingeniørvidenskabelige elite. Vi håber, at vores forskning kan få betydning for Europas teknologiske udvikling i de kommende år,” siger Thomas S. Toftegaard, Institutleder, Institut for Ingeniørvidenskab.

OM PROJEKTET

Projektet hedder Spintronic, Electronic, Integrated Circuit platform for Novel Electronic

Det har et budget på EUR 3,4 fra H2020 – FET Open.

Læs mere om FET Open her

Martijn Heck, lektor, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet