Profile magazine 2019: Engineering a better world

Institut for Ingeniørvidenskabs Profile 2019 er ude nu – og magasinet har fået en ganske anden struktur end normalt

Institut for Ingeniørvidenskabs Profile 2019 magasin er nu ude. Er du interesseret i en fysisk kopi af magasinet kan du skrive til kommunikationspartner Jesper Bruun på bruun@eng.au.dk.

Så er Institut for Ingeniørvidenskabs nye profilmagasin på gaden, og endnu en gang er vi stolte over at kunne fremvise nogle af de spændende ingeniørprojekter, vi har gang i her på Aarhus Universitet.

Men denne gang er der meget mere at finde i magasinet.

Ud over forskningsartikler finder du portrætter af nogle af vores mange nye forskere, blogindlæg og andre artikler om meget af det andet spændende, der også foregår på instituttet.

"Med det nye magasin ser vi både frem og tilbage: Tilbage på 2018, som var et supergodt år for os, hvor vi endnu en gang har hævet barren for ingeniørvidenskab her på universitetet med rekordmange projekter og publikationer og et nyt, stort forskningslaboratorium i Skejby; og fremad på 2019, hvor udviklingen fortsætter for fuld skrue, og hvor vi ligger på linje med den vækstplan, vi har som mål i 2025," siger institutleder Thomas Toftegaard og fortsætter:

"2019 bliver et spændende år for os. Vi åbner tre nye bacheloruddannelser til sommer, og det er vigtigt med et stort fokus på de studerende. Det er også en af årsagerne til, at vi har re-designet vores profilmagasin, for vi håber, mange flere vil være med til at dele magasinet vidt og bredt."

LÆS OGSÅ: Aarhus Universitet åbner Danmarks første center for digitale tvillinger

I langt højere grad end før lægger magasinet nu op til inspiration og fordybelse. Det er målrettet alle, der interesserer sig for teknologi og ingeniørvidenskab og gerne vil have indblik i den nyeste viden.

"Institut for Ingeniørvidenskab prioriterer samarbejde med erhvervslivet meget højt. Den viden, vi skaber her på stedet, ønsker vi kommer hele samfundet til gavn. Og det gør den bl.a. via de samarbejder, vi har med erhvervslivet. Vi er ambitiøse, og vi håber, mange flere virksomheder vil være ambitiøse sammen med os," siger Thomas Toftegaard.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Ud over forskningsartikler finder du i det nye magasin også portrætter af nogle af de mange nye forskere, blogindlæg og andre artikler om meget af det andet spændende, der også foregår på instituttet.

I magasinet kan man bl.a. læse om nogle af de inspirerende forskningsprojekter, instituttets forskere arbejder med. Eksempelvis hvordan vi arbejder på at forhindre, at internettet bliver verdens største CO2-synder, eller hvordan vi vil prøve at finde ny antibiotika i nationalparker over hele verden.

Du kan også læse nogle af forskernes egne holdninger i samfundsaktuelle blogindlæg og få anderledes indsigt i nogle af de mange nye forskere, der kom til instituttet i 2018. Og du kan læse om nogle af de priser, vores forskere vandt i det forgange år og meget andet.

LÆS OGSÅ: Nyt forskningslaboratorium i verdensklasse åbner på Aarhus Universitet

Den fysiske udgave af Institut for Ingeniørvidenskabs Profile 2019 udkom på tryk i starten af april. Den elektroniske udgave kan findes her.

God læselyst.